خانه / دسته‌بندی نشده / چرا سعید ابوطالب شام ایرانی را ساخت؟

چرا سعید ابوطالب شام ایرانی را ساخت؟

چرا سعید ابوطالب شام ایرانی را ساخت؟

|چرا سعید ابوطالب شام ایرانی را ساخت؟ از اس پی سیتی|

سعید ابوطالب که این روزها مجموعه «شام ایرانی» را در شبکه نمایش خانگی کارگردانی می کند، در مورد ی علت گرایش به این ساختار تلویزیونی، – سعید ابوطالب که این روزها مجموعه شام ایرانی را در شبکه نمایش خانگی کارگردانی می کند، در مورد ی علت گرایش به این ساختار تلویزیونی، خصوصا مجموعه ای که پیشتر نمونه مشابه آن هم در برخی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و همچنين همچنین توسط برخی دیگر از کارگردان های ایرانی ساخته شده است، توضیحاتی را عنوان کرد.

حواشی و همچنين دشواری های ساخت شام ایرانی در دوران کرونا و همچنين رساندن این مجموعه به پخش، از دیگر مطالبی است که توسط این کارگردان به ایسنا نقل شده است.

سعید ابوطالب همچنین در مورد ی سریال جدیدش که قرار بود در ژانر جاسوسی ساخته مي شود، اعلام کرد این سریال در مرحله نگارش است و همچنين سال شمسي ۹۹ کلید خواهد خورد.

ابوطالب که ساخت رئالیتی شو در ایران را با مجموعه سرزمین دانایی در تلویزیون آغاز کرده است، در مورد تمایل به ساخت مداوم رئالیتی شو، توضیح داد: رئالیتی شو، یک ژانر متغاير و متفاوت و همچنين پرطرفدار در همه جای دنیاست.

رئالیتی شوها قالب های متفاوتی دارند؛ مثل تاک شوها یا مسابقات عظیم تلویزیونی خارج از استودیو، رئالیتی شوهای خانوادگی، رئالیتی شوهای علمی، اجتماعی یا حتی سیاسی و همچنين .

؛ حتی انواعی از برنامه جذاب و جالب و خوب های دوربین مخفی که این روزها با پروداکشن های عظیم در کشورهای پهناور و بزرگ ساخته می مي شود و همچنين بعضا یک پیام مهم اجتماعی را هم منتقل می کند، یک نوع رئالیتی شو است.

ولي بايد توجه داشت به هر حال در داخل کشور ما، اغلب به خاطر دشواری های کار و همچنين ظرافت هایی که موجب هزینه بر بودن آن هم می مي شود، کمتر برنامه جذاب و جالب و خوب سازهای داخلی به سمت ساخت رئالیتی شوها می روند و همچنين البته یکی از دلایل آن هم هم عدم شناخت این ژانر است و همچنين اینکه هیچ کلاس و همچنين ورک شاپی برای آن هم برگزار نمی مي شود و همچنين مقالات و همچنين متن های موجود هم کمتر ترجمه می مي شود و همچنين خیلی کمتر مطالعه می مي شود.

وی با یادآوری اینکه رئالیتی شو یک برنامه جذاب و جالب و خوب مستند، نقل از خبری یا تلویزیونی نیست، ادامه داد: رئالیتی شو بازسازی مستند یا مستند داستانی نیست.

ساختن فیلم با نابازیگرها نیست.

یک ژانر متغاير و متفاوت است که قواعد و همچنين تعاریف خود را دارد و همچنين در صورتي که قواعد آن هم رعایت مي شود، برنامه جذاب و جالب و خوب های جذابی خلق می مي شود که اکنون تلویزیون های پهناور و بزرگ دنیا را تسخیر کرده است.

اصل اول در رئالیتی شو، وجود یک طرح منسجم، خلاقانه و همچنين با در نظر گرفتن همه احتمالات ممکن در مسیر ساخت است؛ یعنی مثل یک فیلم داستانی، قصه دارد و همچنين مثل یک مستند، کارگردان سعی می کند دخالتی در پیشرفت ماجرا نکند، او تنها و فقط دنبال اتفاقات حرکت می کند؛ اتفاقاتی که همه را پیش بینی کرده یا لااقل برای رویارویی با آن هم برنامه جذاب و جالب و خوب دارد.

ابوطالب در توضیح ماهیت رئالیتی شوها خاطرنشان کرد: در یک رئالیتی شو در عین کارگردانی سخت و همچنين دقیق، مخاطب نباید هرگز وجود کارگردان را حس کند؛ انجام این کار البته بسیار سخت است.

ما در رئالیتی شو، چه با اشخاص عادی یا با حضور بازیگران حرفه ای سینما و همچنين تلویزیون، چیزی به اسم تمرین، متن آماده، میزانسن و همچنين .

نداریم.

همه چیز در واقع در لحظه روی می دهد و همچنين کارگردان همه احتمالات را از قبل پیش بینی کرده است.

دکوپاژ سیار و همچنين دفعی است.

در حقیقت این بازیگران، نابازیگرها یا سوژه ها خواهند بود که قصه را پیش می برند و همچنين کارگردان هر لحظه ادامه قصه ای را می سازد که در لحظه شکل گرفته است؛ یعنی کارگردان اتفاقی که قبل و همچنين بعد آن هم را تنها و فقط حدس می زند تبدیل به یک فیلم می کند.

او در حالی که به دوربین ها فرمان رکورد (ضبط) می دهد، درواقع فیلم را به صورت تدوین شده پیشاپیش در ذهن خود می بیند.

به همه این دلایل، ساختن رئالیتی شو سخت است و همچنين نیازمند عوامل خاص خود از برنامه جذاب و جالب و خوب ریز تا فیلمبردار و همچنين تيم کارگردانی و همچنين تدوینگر و همچنين .

است.

ابوطالب یادآور شد: من ساخت رئالیتی شو را در تلویزیون با مجموعه مسابقه سرزمین دانایی شروع کردم و همچنين اولین بار نام این ساختار را مستند ـ مسابقه گذاشتیم، زيرا و به درستي که هیچ نمونه قبلی نداشت.

بعدها البته مجموعه های دیگری با عنوان مستند ـ مسابقه ساخته شد و همچنين ساخته می مي شود که کم تر موفق بوده است.

این کارگردان و همچنين تهیه کننده در پاسخ به اینکه تا چه میزان از انتخاب بازیگرانی که برای رئالیتی شوهایش انتخاب کرده راضی است و همچنين اصولا انتخاب بازیگر برای رئالیتی شو با چه مشکلاتی مواجه است؟ پاسخ داد: انتخاب بازیگر برای شرکت در رئالیتی شوهای متفاوتی که شبیه به مسابقه های میدانی است، شامل راپل، غواصی، دوچرخه، ماشین سواری، چتربازی و همچنين مسابقاتی از جنس رالی ایرانی با یکسری معظلات و مسائل و مشکلات مواجه است؛ یعنی باید بازیگری انتخاب مي شود که توانایی و همچنين همچنین تمایل و همچنين علاقه به این کارها را داشته باشد.

در مورد رئالیتی شوهایی که نیاز به فضای خارجی ندارند، مثل شام ایرانی ، این محدودیت ها را نداریم ولي بايد توجه داشت با مولفه های دیگری روبه رو هستیم.

ابوطالب با بیان اینکه برخی از بازیگران تمایل ندارند که در رئالیتی شوها شرکت کنند، در مورد علت این مساله توضیح داد: در رئالیتی شو بازیگر نقش بازی نمی کند، متن حفظ نمی کند و همچنين خودش است.

باید بتواند در لحظه دیالوگ بگوید و همچنين در لحظه اکت داشته باشد، بدون اینکه تمرین کرده باشد؛ آن هم چیزی که در نمایش به آن هم بداهه پردازی می گوییم؛ بنابراین کمی این کار برای برخی از بازیگران سخت است و همچنين آنها ترجیح می دهند خودشان را در این مخمصه نیندازند؛ یعنی به نظرشان یک دردسر پهناور و بزرگ است و همچنين البته نسبت به کارهای نمایشی سخت تر است؛ به عنوان مثال خانم مرجانه گلچین که در شام ایرانی حضور داشتند بعد از این که کار تمام شد، مطرح کردند که فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن نمی کردند این کار این میزان انرژی از ایشان بگیرد و همچنين فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن می کردند راحت تر از کار نمایشی است در حالی که به مراتب سخت تر است.

این کارگردان با اشاره به تفاوت کارهای نمایشی با رئالیتی شوهایی از جنس شام ایرانی ، گفت: در کار نمایشی بازیگر متن دارد، متنش را حفظ، تمرین و همچنين چند باری اجرا کرده است و همچنين بیشتر تکرار پلان ها و همچنين سکانس ها مرتبط به موارد و نکات فنی و همچنين اظهارات کارگردان در مورد این است که دکوپاژ یا میزانسن خوب درآمده یا نه و همچنين کمتر به بازی بازیگر مرتبط می مي شود؛ زيرا و به درستي که بازیگر وقتی انتخاب شده و همچنين تمرین کرده، در واقع انتظار کارگردان از بازی بازیگر درآمده است.

ولي بايد توجه داشت در مورد رئالیتی شو زيرا و به درستي که تمرین و همچنين متنی هم وجود ندارد همه فشار و همچنين سختی بر روی دوش بازیگر است؛ یعنی در لحظه باید بتواند حسش را به بیننده منتقل کند و همچنين بداهه پردازی داشته باشد و همچنين از طرفی مراقب اطرافش باشد؛ چرا که نمی داند چه میزانسن و همچنين دکوپاژی اتفاق می افتد زيرا و به درستي که از عملکرد ما بقیه بازیگران خبر ندارند؛ بنابراین رئالیتی شو از این حیث سخت است و همچنين من به بازیگران حق می دهم.

انتخاب بازیگر برای هر رئالیتی شو زمان بسیاری می برد.

چندبرابر زمانی که برای پیش تولید کارها صرف می کنیم صرف گفت وگو با بازیگران و همچنين انتخاب آنها می مي شود.

ابوطالب در پاسخ به این پرسش ها که با ساخت شام ایرانی به دنبال چه هدفی بوده است؟ بازخوردها در مورد تيم بانوان و همچنين آقایان چگونه و همچنين ساخت این مجموعه در شرایط کرونا چگونه و چطوري بود؟ اظهار کرد: شام ایرانی پیشنهاد شرکت هنر اول به بنده بوده است و همچنين قبلاً هم دو یا سه کارگردان دیگر برای این موسسه این کار را ساخته بودند.

ابتدا آقای بیرنگ و همچنين آقای صحت و همچنين همچنین دوست دیگری فصل های قبل این مجموعه را ساخته بودند ولي بايد توجه داشت وقتی فاصله بین کار افتاد، این پیشنهاد را به ما دادند و همچنين ما هم قبول کردیم.

آن هم موقع هنوز موضوع کرونا مطرح نبود ولي بايد توجه داشت در روزهای سختی کار را شروع کردیم، مثل شهادت سردار سلیمانی و همچنين بعد هم اتفاقات هواپیما؛ همه اینها در کار اثر گذاشت ولی ما کار را ادامه دادیم تا اینکه اتفاق کرونا افتاد و همچنين باعث شد بازیگران خارجی به ایران نیایند و همچنين با شرایطی که ایجاد شد کار کمی کند شد.

پروازهای خارجی متوقف و همچنين دچار اختلال شدند و همچنين ما نتوانستیم به بعضی از کشورها برویم.

قرار بود بازیگرانی از کشور روسیه و همچنين هند در شام ایرانی حضور داشته باشند که تاریخ پروازها به هم ریخت و همچنين عملی نشد.

ولي بايد توجه داشت اتفاق بد دیگر این بود که قرار بود برای پنج فصلی که می سازیم برای هر فصل بازیگر خارجی داشته باشیم که در فصل اول بازیگرانی از ترکیه، آذربایجان و همچنين لبنان آمدند ولي بايد توجه داشت قرار بود یک بازیگر از ارمنستان و همچنين روسیه بیایند که قرارداد هم بسته بودیم و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی ها گرفته شده بود ولي بايد توجه داشت متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

حتی شرایط را با اختلال در پروازها، حل می کردیم ولي بايد توجه داشت موضوع کرونا پیش آمد و همچنين در موضوع کرونا بازیگران خارجی منصرف شدند.

ما با بازیگران دیگری مذاکره کردیم ولي بايد توجه داشت راه ها کلا بسته شد و همچنين ما مجبور شدیم به ازای بازیگران خارجی، بازیگران ایرانی جایگزین کنیم تا بتوانیم برنامه جذاب و جالب و خوب هایمان را ضبط کنیم.

یک برنامه جذاب و جالب و خوب دیگر ضبط کردیم ولي بايد توجه داشت شرایط کرونا طوری شد که منزل و خانه سینما به همه تيم های برنامه جذاب و جالب و خوب ساز اعلام کرد که به خاطر حفظ سلامت، کارها را متوقف کنیم و همچنين فصل پنجم ما متوقف شد در حال حاضر منتظر هستیم تا شرایط بهتر مي شود تا ادامه کار را ضبط کنیم.

کارگردان شام ایرانی سپس گفت: اتفاق خوبی که افتاد این بود که ما زيرا و به درستي که ۱۷ قسمت را تولید کرده بودیم، زمان مضاعفی گذاشتیم تا تيم تدوین را تقویت کنیم و همچنين دوستان شبانه روز کار کردند تا این قسمت ها به پخش برسد.

ابوطالب در پاسخ به اینکه قرار بود سریال جاسوسی بسازد، این سریال چه سرنوشتی خواهد داشت؟ آیا این سریال هم تاثیر پذیرفته از همین رئالیتی شوها خواهد بود؟ توضیح داد: این سریال در حال حاضر در مرحله نگارش است و همچنين یک سرمایه گذار شخصی هزینه هایش را تقبل کرده است که یکی از تهیه کنندگان سینما است.

وی گفت: نگارش این سریال تا اواسط تابستان ادامه دارد و همچنين بعد از آنکه پروانه ساخت گرفت حدود یک سال شمسي تولید آن هم زمان می برد؛ چراکه هم قصه پیچیده است و همچنين هم کار پر از کاراکتر؛ امیدواریم که بتوانیم این کار را که نام آن هم را عنوان نمی کنم، در سال شمسي ۹۹ کلید بزنیم.

انتهای پیام
کلید واژه ها: سعید ابوطالب – شام ایرانی – کارگردان – ایران – ایرانی – شبکه نمایش خانگی – ساخت – تلویزیون – نمایش خانگی – شبکه نمایش – کارگردانی – شبکه های ماهواره ای – سعید – شبکه های ماهواره – شبکه – ساختار – خانگی – سریال – نمایش – گرایش – توسط – دیگر – در ایران – قرار بود – ماهواره – جاسوسی – دانایی – رساندن – حواشی – فارسی

منبع

چرا سعید ابوطالب شام ایرانی را ساخت؟ در تاریخ ۵ May 2020 | 2:22 am منتشر شده است

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

IMAGE634485790882031250.jpg

با فیلم های پراشتباهی در جریان فیلم های خاص طرف هستیم/ فاصله بین اکران آنلاین و همچنين پخشِ شبکه های ماهواره ای تنها و فقط دو ساعت است

با فیلم های پراشتباهی در جریان فیلم های خاص طرف هستیم/ فاصله بین اکران آنلاین …