خانه / دسته‌بندی نشده / شبکه نمایش خانگی به حیاط خلوت عده ای تبدیل شده است

شبکه نمایش خانگی به حیاط خلوت عده ای تبدیل شده است

شبکه نمایش خانگی به حیاط خلوت عده ای تبدیل شده است

|شبکه نمایش خانگی به حیاط خلوت عده ای تبدیل شده است از اس پی سیتی|

برنامه جذاب و جالب و خوب رادیویی «بی قاب بی نقاب» به همراه چند کارشناس فرهنگی و همچنين فعال رسانه ای شبکه نمایش خانگی را مورد نقد و همچنين بررسی قرار داد.

– در این برنامه جذاب و جالب و خوب آرش فهیم عنوان کرد: شبکه نمایش خانگی برای نخستین بار از سال شمسي ۱۳۸۹ سریال هایی را روانه سوپر مارکت ها کرد.

وی برخی از ویژگی های مثبت این جریان را برشمرد و همچنين عنوان کرد : شبکه خانگی نسبت به صداو سیما که محل همیشگی و همچنين سنتی نمایش سریال بود، از فضای بازتری برای پرداخت به سوژه های خاص برخوردار بود.

موضوعاتی که صدا و همچنين سیما به دلیل ناکافی بودن بودجه یا فضای خود نمی توانسته بود به آنها بپردازد.

این منتقد سینما افزود: هرچه محصولات بیشتر و همچنين فضای سینمایی ما پربارتر باشد، جامعه کمتر به سراغ آثار غیرمجاز و همچنين شبکه های ماهواره ای خواهد رفت و همچنين از گزند این فضاها امنیت بیشتری خواهد داشت.

فهیم در قسمت و بخش دیگری از مصاحبه با رادیو گفت وگو، کاهش نظارت بر آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی را یکی از معایب آن هم دانست و همچنين گفت: آثار صدا و همچنين سیما از نظر روابط و همچنين پوشش، تا حدودی چارچوب مشخصی دارند ولي بايد توجه داشت در سریال های خانگی این مسائل رهاتر است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری قسمت و بخش خصوصی در شبکه نمایش خانگی عنوان کرد: از آنجایی که تولیدکنندگان این حوزه انتظار بازگشت سریع سرمایه خود را دارند، اغلب از سوژه های دم دستی بهره می برند تا در کمترین زمان و همچنين با حداقل هزینه، سریال را تولید و همچنين به بازار عرضه کنند.

به عقیده این روزنامه نگار تمرکز بر درآمدزایی در این حوزه موجب شده است در یک دهه اخیر نه تنها شاهد پیشرفت و همچنين حرکت رو به جلو در این حوزه نیستیم بلکه هر سال شمسي سریال ها دچار افت کیفیت و همچنين ضعف بیشتری می شوند.

فهیم، محتوای سریال های شبکه نمایش خانگی را ” تخریب سبک زندگی ایرانی و همچنين جایگزینی با منافع اشرافی گری و همچنين سرمایه داری ” توصیف و همچنين اظهار کرد: یکی از سوژه های پرتکرار در این سریال ها ، مسائل جنسی است.

به عنوان مثال ازدواج مردان پيرتر با دخترک هاي جوان و ازدواج نکرده جوون و همچنين زنان پيرتر با مردان جوون به دلیل مسائل مالی و همچنين بازی ها و همچنين تفریحات غیر اخلاقی در محافل پنهان بسیار رایج شده است.

وی با بیان اینکه قانون و همچنين قوه قهریه کشور در این سریال ها بسیار ضعیف نمایش داده می مي شود، عنوان کرد: جرایم شامل دزدی، کشتن و همچنين .

به راحتی رخ می دهد، گویی در این کشور پلیس و همچنين مقرراتی وجود ندارد.

به گفته فهیم ، غرق شدن در بیهودگی اشرافی یکی از محورهای غالب در سریال های شبکه خانگی است، از این رو قسمت و بخش زیادی از محتوای فیلم به نمایش کالاهای لوکس و همچنين تبلیغات آنها اختصاص دارد و همچنين داستان بسیار ضعیف است.

در واقع این سریال ها با ایجاد جذابیت در تجملات سعی در جذب مخاطب برای خرید سریال های ضعیف دارند.

در قسمت و بخش دیگری محمدرضا عباسیان در ارتباط تلفنی با برنامه جذاب و جالب و خوب ” بی قاب بی نقاب ” عنوان کرد: سریال سازی در شبکه نمایش خانگی جز معظلات و مسائل و مشکلات محتوایی، آسیب بسیار بزرگی را به صنعت سینمای ایران وارد کرده است.

قرار بود بسیاری از فیلم ها که در اکران به آنها توجه نمی مي شود، در سبد خرید شهروندان و مردم شهر قرار بگیرد و همچنين مخاطبان برای دیدن فیلم هایی که خوب بودند ولي بايد توجه داشت خوب فروش نرفتند در شبکه خانگی هزینه کنند تا این چرخه جریان داشته باشد ولي بايد توجه داشت زيرا و به درستي که این بازار از سریال پر شده است، سینما دچار ضربه اقتصادی جدی می مي شود.

وی فیلم سینمایی ایرانی را یک “هنر-صنعت ” برای کشور دانست و همچنين بیان کرد : جدای از موضوع ابتذال در سینمای ایران، آسیب اقتصادی سینما چالش بزرگی در فرهنگ ما به دنبال خواهد داشت چرا که ما صاحب یک هنر-صنعتیم که در دنیا سرآمد است.

مدیر سابق شبکه نمایش خانگی با بیان اینکه تولید سریال با این حجم در شبکه نمایش خانگی یک آفت جدی برای سینمای ما است، تأکید کرد: در صورتي که در شبکه نمایش خانگی سریال نداشته باشیم هیچ هنر صنعتی در کشور دچار مشکل نخواهد شد.

عباسیان در قسمت و بخش دیگری از مصاحبه خود با رادیو گفت و همچنين گو به محتوای این سریال ها اشاره و همچنين اظهار کرد: متأسفانه داستان برخی از سریال های ایرانی روی شبکه جم را سفید کرده است، یعنی محتوایی ارائه می مي شود که به هر قیمتی مخاطب را به خود جذب کند.

به گفته این فعال حوزه سینما در این آثار ذائقه مخاطب به شدت مورد حمله قرار گرفته است همانگونه که عادت غذایی یک فرد از دوران کودکی شکل می گیرد، در این سریال ها نیز در عرضه محتوا یک روند سودجویانه را در پیش گرفته شده است تا بعد از مدتی خواسته مخاطب آن هم چیزی باشد که ساخته می مي شود.

عباسیان پیش تر در گفت و همچنين گویی مدعی شده بود عامل ضعیف شدن عملکرد شبکه نمایش خانگی، افزایش تعداد تهیه کنندگان است.

هر تهیه کننده ای با هر پولی وارد حوزه نمایش خانگی شده است.

باید دید چرا حتی کارهای خوب نیمه راه رها می شوند و همچنين در این میان تنها و فقط مخاطب ضربه می خورد.

در ادامه حمید صنیعی با حضور در برنامه جذاب و جالب و خوب بی قاب بی نقاب شبکه نمایش خانگی را به حیاط خلوت سینما و همچنين تلویزیون تشبیه و همچنين اظهار کرد: مسائل و همچنين موضوعاتی که امکان پخش در تلویزیون و همچنين حتی سینما را ندارند در سریال های شبکه نمایش به نمایش درمی آیند.

نقطه مورد توجه این است که نویسنده تلویزیون و همچنين سریال های شبکه نمایش در برخی مواقع یکی است، در واقع نویسنده ای که امکان پرداختن به موضوعی در تلویزیون را نداشته باشد در شبکه نمایش خانگی آن هم را جبران می کند.

وی عبور از خط قرمزها را مزیت نسبی سریال های شبکه نمایش خانگی دانست و همچنين عنوان کرد: امروز در شبکه نمایش خانگی به یک ژانر خاص مانند آثار تاریخی پرداخته نمی مي شود که بتوان ادعا کرد به همین دلیل شهروندان و مردم شهر تمایل به تماشای آن هم دارند.

آنچه که در این سریال ها ديدن می مي شود آن هم موضوعات درام و همچنين عاشقانه ای است که گاهی با خیانت گره می خورد.

این فعال رسانه ای به هزینه های سرسام آور ساخت سریال های شبکه نمایش خانگی اشاره و همچنين بیان کرد: برای برخی از آثار ۵۰ تا ۶۰ میلیارد هزینه می مي شود در حالی که هیچ مزیت بالایی از نظر محتوایی، سبک، فرم و همچنين ساختار در آنها دیده نمی مي شود.

وی در قسمت و بخش دیگری از مصاحبه با رادیو گفت و همچنين گو با اشاره به دست های پشت پرده و همچنين ولنگاری اقتصادی در شبکه نمایش خانگی گفت: بسیاری از پولشویی ها با ساخت سریال های شبکه نمایش خانگی باب شد.

واقعیت این است که نه تنها از نظر محتوایی، بلکه در قسمت و بخش اقتصادی نیز نظارتی بر این حوزه وجود ندارد تا منابع مالی پاک وارد این حوزه مي شود.

به عقیده صنیعی منش به هم ریختگی قوانین و همچنين ساز و همچنين کارها در عرصه تولید، آفت بسیار بزرگی است که گریبان گیر رسانه های ما شده است.

وی در مورد شبکه های ماهواره ای و همچنين جذب ببینده در آنها گفت: این رسانه ها تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا با تولید و همچنين پخش سریال های روز جهان با بهترین کیفیت در دوبله یا زیرنویس فارسی، مخاطبان را به خود جلب کنند.

صنیعی منش اظهار کرد: برخی معتقدند این شبکه ها در صدد رقابت و همچنين جایگزین کردن خود با شبکه نمایش خانگی اند ولي بايد توجه داشت از نظر من فعالیت شبکه های ماهواره ای از ابتدا برای جذب مخاطب با اهداف ناتوی فرهنگی بوده است، بنابراین هم صدا و همچنين سیما و همچنين هم شبکه خانگی را مورد هدف قرار می دهد.

وی تأکید کرد: در بیشتر قسمت و بخش های فرهنگی و همچنين هنری کشور شامل شبکه نمایش خانگی ریل گذاری وجود ندارد، از این رو طراحی برنامه جذاب و جالب و خوب و همچنين پروتکل برای ساماندهی آثار شبکه نمایش خانگی به شدت احساس می مي شود.

در واقع هرگاه حرکت بر روی ریل های مشخص صورت گیرد هیچ نگرانی برای عبور از خطوط قرمز وجود ندارد.

سعید رجبی فروتن دیگر کارشناس فرهنگی در ارتباط تلفنی با این برنامه جذاب و جالب و خوب اظهار کرد: با رشد تکنولوژی و همچنين اینترنت، روش های قدیمی برای نشر سریال کمرنگ تر شد و همچنين مخاطبان برای دریافت آثار مورد علاقه خود به سایت های مرتبط رفت و آمد و مراجعه کردند.

این تغییر در عرضه آثار فرهنگی زيرا و به درستي که سریال سبب جذب بیشتر مخاطب نسبت به قبل شد زيرا و به درستي که با پیشرفت فناوری و همچنين آسان تر شدن خرید و همچنين دسترسی، ضریب نفوذ افزایش چشمگیری پیدا کرد.

وی افزود: گرچه در سه چهار سال شمسي اخیر عواملی دست به دست هم داد تا قدری پهنای باند و همچنين سرعت اینترنت در کشور بهبود پیدا کند ولي بايد توجه داشت با توجه به اینکه فرصت حضور در اجتماع از شهروندان و مردم شهر سلب شده است و همچنين بسیاری از آنها ساعات متمادی در منزل و خانه اند، اسباب سرگرمی را نه در بیرون از منزل بلکه در درون منزل و خانه جستجو می کنند؛ بنابراین سرعت اینترنت پاسخگو نیست.

این کارشناس شبکه نمایش خانگی در ادامه برنامه جذاب و جالب و خوب “بی قاب بی نقاب” رادیو گفت وگو با اشاره به درآمدزایی در حوزه تولید سریال های خانگی گفت: با افزایش شعاع تأثیرگذاری این سریال ها، توجیهات اقتصادی برای حضور فیلمسازان و همچنين سرمایه گذاران در این عرصه بیش از قبل افزایش یافت.

به گفته رجبی فروتن طی ۱۰ سال شمسي قبل که از عمر شبکه نمایش خانگی می گذرد ۳۳ سریال ساخته شده است و همچنين در بین آنها آثار خوب، متوسط، ضعیف و همچنين غیرقابل دفاع هم وجود داشته است.

به نظر می آید در سال شمسي های اخیر گرایش بیشتر سرمایه گذاران به این عرصه به دلیل هدف های مالی بوده است.

برخی از فیلمسازان با در نظر گرفتن مسئولیت های اجتماعی، درصدد ایجاد فرصت های شغلی برای دست اندرکاران فنی و همچنين هنری این حوزه بوده اند.

وی افزود: بسیاری از فعالان این حوزه تلاش می کنند با کپی برداری از سریال های پرطرفدار خارجی نمونه های وطنی بسازند و همچنين برخی نیز توفیق داشتند که در نمونه برداری اقتضائات فرهنگی و همچنين هنجارهای عرفی را مدنظر قرار دهند ولي بايد توجه داشت بسیاری نیز موفق نبوده اند و همچنين گاهی بیننده احساس می کند میان آنچه که در فیلم می بیند با چیزی که در اطرافش جریان دارد، تناسبی وجود ندارد.

این فعال رسانه ای در پاسخ به سؤالی در مورد نحوه نظارت بر سریال های خانگی گفت: مراجع نظارتی سینما مانند شورای پروانه ساخت و همچنين صدور پروانه نمایش در قسمت و بخش سریال ها نیز وجود دارد ولي بايد توجه داشت آثاری که در شبکه نمایش خانگی عرضه می مي شود به مقدار و اندازه کارهای سینمایی و همچنين تلویزیونی مورد توجه منتقدین و همچنين کارشناسان و همچنين از نظر زیبایی شناختی، محتوایی و همچنين فرهنگی مورد بررسی قرار نمی گیرد.

به عقیده رجبی فروتن به جز اعمال ممیزی برای ساخت سریال ها ، مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است منتقدان و همچنين کارشناسان به نمایندگی از انظار و افکار عمومی در چارچوب و همچنين منطق قابل دفاع سریال های شبکه نمایش خانگی را به درستی نقد کنند تا در صورتي که غفلتی در حال رخ دادن است، به صورت مستند و همچنين با ادبیات علمی مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/
کلید واژه ها: شبکه نمایش خانگی – شبکه نمایش – نمایش خانگی – نمایش – شبکه – خانگی – شبکه های ماهواره ای – شبکه های ماهواره – ویژگی های مثبت – برنامه جذاب و جالب و خوب – فعال رسانه ای – منتقد سینما – سریال – رادیو – سینما – نقد و همچنين بررسی – سوپر مارکت – شبکه خانگی – فعال رسانه – صدا و همچنين سیما – حیاط خلوت – صداو سیما – فهیم – سیما – برخوردار – آثار – کارشناس – غیرمجاز – سینمایی – محصولات

منبع

شبکه نمایش خانگی به حیاط خلوت عده ای تبدیل شده است در تاریخ ۲۰ May 2020 | 3:40 pm منتشر شده است

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

IMAGE634485790882031250.jpg

با فیلم های پراشتباهی در جریان فیلم های خاص طرف هستیم/ فاصله بین اکران آنلاین و همچنين پخشِ شبکه های ماهواره ای تنها و فقط دو ساعت است

با فیلم های پراشتباهی در جریان فیلم های خاص طرف هستیم/ فاصله بین اکران آنلاین …