خانه / دسته‌بندی نشده / در ایران تنها و فقط ۴ آهنگساز زن برای موسیقی فیلم داریم/ تولیدات موسیقی کودک در شبکه های ماهواره ای از مراکز دولتی سبقت گرفته / هیچ آموزش استانداردی برای موسیقی کودک نداریم

در ایران تنها و فقط ۴ آهنگساز زن برای موسیقی فیلم داریم/ تولیدات موسیقی کودک در شبکه های ماهواره ای از مراکز دولتی سبقت گرفته / هیچ آموزش استانداردی برای موسیقی کودک نداریم

در ایران تنها و فقط ۴ آهنگساز زن برای موسیقی فیلم داریم/ تولیدات موسیقی کودک در شبکه های ماهواره ای از مراکز دولتی سبقت گرفته / هیچ آموزش استانداردی برای موسیقی کودک نداریم

|در ایران تنها و فقط ۴ آهنگساز زن برای موسیقی فیلم داریم/ تولیدات موسیقی کودک در شبکه های ماهواره ای از مراکز دولتی سبقت گرفته / هیچ آموزش استانداردی برای موسیقی کودک نداریم از اس پی سیتی|

یک نوازنده، آهنگساز و همچنين مدرس موسیقی می گوید: از میان صد آهنگساز عضو، تنها و فقط چهار آهنگساز زن داریم که در زمینه موسیقی فیلم کار می کنند که آنها نیز تقریبا نیمه فعالند.

– بنابراین زنانی که در عرصه آهنگسازی فعالیت می کنند، عطای موسیقی فیلم را به لقایش می بخشند و همچنين ترجیحشان این است در حوزه های دیگری مانند ترانه سازی فعالیت کنند که به مراتب راحت تر است.

به نقل از سایت قطره و همچنين به نقل ازخبرنگار ایلنا، دو قسمت و بخش مهم موسیقی کشور، کودکان و همچنين بانوان خواهند بود.

بانوان فعال در عرصه موسیقی همواره با محدودیت ها و همچنين کاستی هایی مواجه بوده اند و همچنين با وجود آنکه طی سال شمسي های قبل فضا برای فعالیت شان بازتر شده، ولي بايد توجه داشت بازهم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

موسیقی کودک نیز کمابیش همواره مغفول بوده و همچنين هست.

آموزش و همچنين پرورش به روش کامل موسیقی را نادیده گرفته و همچنين هیچ جایگاه مشخصی برای این هنر قائل نیست.

در دانشگاه ها موسیقی رده سنی کودک و همچنين نوجوان تدریس نمی مي شود و همچنين تعداد آموزشگاه ها و همچنين سالن های تخصصی موسیقی کودک و همچنين نوجوان در مقایسه با جمعیت بسیار کم است.

بینا بهشتیان (نوازنده، آهنگساز و همچنين مدرس موسیقی) که از محضر اساتیدی زيرا و به درستي که فلورانس شریفیان، نوین افروز و همچنين آریا زند بهره برده و همچنين فارغ التحصیل رشته آهنگسازی است، فعالیت در زمینه موسیقی کودکان را از سال شمسي ۱۳۶۸ آغاز کرده و همچنين طی این مدت به آموزش و همچنين تعلیم موسیقی پرداخته است.

او در زمینه آهنگسازی فیلم و همچنين سریال نیز فعال است.

بهشتیان که عضو کانون آهنگسازان منزل و خانه سینما نیز هست، در مورد کم و همچنين کیف موسیقی کودک و همچنين نوجوان در کشور می گوید: در حال حاضر تولیدات خصوصی و همچنين شبکه های ماهواره ای از مراکز دولتی و همچنين کانون پرورش فکری کودکان و همچنين جوانان و نوجوانان سبقت گرفته و همچنين مشخص نیست که در آینده چه تاثیرات مثبت یا منفی بر ذهن کودک می گذارند.

فعالیت فعلی تان چیست؟ طبق معمول و همچنين روال همیشه پایه و همچنين اساس کار ما تدریس بود که کرونا آن هم را متوقف کرد.

آموزش آنلاین را تا حدودی شروع کردم ولی به روش کامل جوابگو نیست، چراکه کلاس های حضوری و همچنين ارتباط نزدیک با هنرجو نتیجه خیلی بهتری دارد.

ولي بايد توجه داشت به هرحال آموزش آنلاین فعلا بهتر از رها کردن هنرجویان است.

زیرا عدم بهره بردن از این امکان، ممکن است به روند آموزشی آنها لطمه وارد کند و همچنين آسیب های روحی و همچنين روانی منجر در پی داشته باشد.

ولي بايد توجه داشت در مورد فعالیت های خودم و همچنين طرح هایی که دارم، قرنطینه فرصت خیلی خوبی است تا طرح ها و همچنين آثار نیمه تمام خودم را سروسامان بدهم.

باتوجه به فعالیت تخصصی تان در حوزه موسیقی کودک و همچنين نوجوان، به نظرتان در این سال شمسي ها چه روندی را پیموده ایم؟ فعالیت در حوزه موسیقی کودک همیشه بوده و همچنين ادامه داشته است؛ ولي بايد توجه داشت در این زمینه مشکلی وجود دارد.

مشکل اینجاست که این تولیدات خیلی پراکنده اند و همچنين این پراکندگی تا به آنجاست که خودم نیز نمی توانم تشخیص دهم تمرکز اصلی این آثار را کجا و همچنين چگونه باید جستجو کرد و همچنين بازخورد و همچنين نتایج آن هم چیست! به روش مثال در رشته های دیگری زيرا و به درستي که سینما یا موسیقی پاپ این تمرکز با برگزاری جشنواره های سالانه یا بازتاب اتفاقات مرتبط به آنها در رسانه ها انعکاس خوبی دارد و همچنين طی این روند به راحتی می قدرت کیفیت آثار را تشخیص داد.

ولي بايد توجه داشت در حوزه موسیقی کودک این امکان وجود ندارد.

یعنی بخشی از معظلات و مسائل و مشکلات مرتبط به موسیقی کودک و همچنين نوجوان با برگزاری جشنواره سالانه مرتفع خواهد شد؟ بله، وجود جشنواره ای سالیانه برای موسیقی کودک ونوجوان، در پیشرفت و همچنين کیفیت این قسمت و بخش موثر خواهد بود.

نهادهایی زيرا و به درستي که کانون پرورش فکری کودکان و همچنين جوانان و نوجوانان، صداوسیما یا وزارت ارشاد می توانند مسئولیت چنین کاری را به عهده بگیرند و همچنين اصطلاحا متولی این کار شوند که اینگونه نبوده است.

متاسفانه در سال شمسي های اخیر تولید موسیقی در حوزه کودک ونوجوان را متوقف کرده اند، یعنی نه تنها کمکی نکردند، بلکه فعالیت های قبل را با وجود آثار خوب و همچنين با کیفیت تعطیل کرده اند.

در ایران برای آموزش موسیقی کودک و همچنين نوجوان اغلب متد کارل اروف را مدنظر قرار می دهیم.

آیا تنها منبع و همچنين مرجع آموزش موسیقی کودک و همچنين نوجوان همین یک متد است؟ ابتدا باید متذکر شوم که اُرف شول و همچنينِرک نه یک مِتد که با تأکید کارل اُرف، یک نگرش است.

مِتدهای آموزشی طوری است که با گذر زمان کارآمدی خود را از دست می دهند و همچنين با متدهای جدیدتر جایگزین می شوند و همچنين به لحاظ فرهنگی وابسته به زمان و همچنين مکان اند.

همین امر باعث شده در آموزش بنیانی موسیقی نگرش اُرف-شول ورک ماناتر و همچنين گسترده تر باشد.

نگرش ارف-شول ورک اصول و همچنين عناصری دارد که مطابق با زمان زیست و همچنين فرهنگ قومی هنرجو، می تواند و همچنين باید تغییر کند.

از هنرها و همچنين فرهنگ های دیگر بهره می گیرد و همچنين مدام پویایی و همچنين زایش دارد.

قطعاً متدهای آموزشی دیگری هم در جریان و همچنين کارآمد خواهند بود.

متدهایی زيرا و به درستي که متد سوزوکی، کُدای و همچنين .

ولي بايد توجه داشت به نظر من آنچه بیش از همه به فراگیری و همچنين درک بنیانی موسیقی کودکان کمک می کند نگرش اُرف-شول ورک است، البته در صورتي که به درستی شناخته و همچنين آموزش داده مي شود.

اصلا موسیقی کودک و همچنين نوجوان چرا مهم است؟ بی شک موسیقی کودک اهمیت بسیاری دارد، زیرا کودک از بدو تولد برای آموزش، سرگرمی و همچنين خصوصیات رفتاری و همچنين نیازهای تفریحی احتیاج مبرم به موسیقی دارد.

پدران و همچنين مادران همیشه چه خواسته و همچنين چه ناخواسته برای رشد فرزندانشان از موسیقی بهره بري و استفاده می کنند.

مثلا نغمه لالایی اولین آوازی است که نوزاد از مادر می شنود.

مثلا چه کسانی؟ اغلب افرادی که در رشته آموزش موسیقی کودک فعالیت می کنند، سرويس ها و خدمات زیادی انجام داده اند که بسیاری از آنها ناشناخته خواهند بود و همچنين کسانی هم بودند که علیرغم توانایی هایی که داشتند منزل و خانه نشین شدند و همچنين امکان فعالیت برایشان بوجود نیامد.

ولی آنچه که مسلم است این است که کودکان دارای استعدادهای درخشان، همیشه راه خود را پیدا می کنند، حالا چه ما در این آموزش حضور داشته باشیم یا نداشته باشیم.

ضمن اینکه معتقدم هنوز یک شیوه آموزشی استاندارد که مورد توافق همه اساتید فن باشد وجود ندارد و همچنين همیشه متدهای آموزشی هم در ایران و همچنين هم درجهان مورد اختلاف و همچنين چالش بوده است.

در حال حاضر تولیدات خصوصی و همچنين شبکه های ماهواره ای از مراکز دولتی و همچنين کانون پرورش فکری کودکان و همچنين جوانان و نوجوانان سبقت گرفته و همچنين مشخص نیست که در آینده چه تاثیرات مثبت یا منفی بر ذهن کودک می گذارند تا چه حد در آهنگسازی آثار تصویری کودک و همچنين نوجوان موفق عمل کرده ایم و همچنين آیا در این زمینه آموزش های تخصصی وجود دارد؟ آثار تولید شده تصویری یا صوتی نتوانسته اند در جایی به صورت متمرکز مورد ارزیابی قرار بگیرند تا بر اساس آن هم بتوانیم تشخیص دهیم که این آثار تا چه حد در جذب مخاطب موفق بوده اند و همچنين مشخص مي شود که چه ایده ای می تواند کودک را راضی کند و همچنين در عین حال بدآموزی هم نداشته باشد.

در حال حاضر تولیدات خصوصی و همچنين شبکه های ماهواره ای از مراکز دولتی و همچنين کانون پرورش فکری کودکان و همچنين جوانان و نوجوانان سبقت گرفته اند و همچنين مشخص نیست که در آینده چه تاثیرات مثبت یا منفی بر ذهن کودک می گذارند.

لازمه آموزش تخصصی نیز این است که بتوانیم از تجربیات خود و همچنين دیگران برای ارتقا آموزش موسیقی کمک بگیریم و همچنين در حال حاضر این امکان آنطور که باید وجود ندارد.

با توجه به فعالیتتان در زمینه موسیقی فیلم و همچنين سریال، کارگردان ها و همچنين فیلمسازان صداوسیما و همچنين سینما تا چه حد برای تولید موسیقی آثار رده سنی کودک و همچنين نوجوان، از مهندسين و متخصصين بهره می برند؟ خب کم و همچنين بیش این اتفاق می افتد.

معمولا فیلمسازان به سراغ آهنگسازانی می روند که تجربه و همچنين سابقه خوبی در زمینه موسیقی کودک و همچنين نوجوان دارند، ولي بايد توجه داشت با این حال گاه با انتخاب اشتباه مواجه بوده ایم.

آنچه موسیقی متن کودک را از موسیقی متن آثار بزرگسال متمایز می کند، شیوه آهنگسازی برای آنان است.

بدون شک فیلمسازی که سراغ آهنگساز کودک می رود، باید فردی را انتخاب کند که نه تنها و فقط یک آهنگساز فیلم بلکه ترانه سازی خوب نیز باشد، زیرا این دو مقوله تفاوت بسیاری با هم دارند.

لزوما یک آهنگساز موسیقی متن نمی تواند ترانه ساز خوبی برای کودکان باشد و همچنين بالعکس.

در زمینه موسیقی هایی که کلام ندارند ولی جذابیت تصویری و همچنين داستانی دارند (مانند کارتون و همچنين انیمیشن) نیز وضع به همین منوال است که آهنگساز باید درک درستی از کودکان و همچنين روحیات آنها داشته باشد.

یکی از اتفاقاتی که طی این سال شمسي ها عمومیت یافته بهره بردن از فارغ التحصیلان موسیقی در قسمت و بخش آموزش های دانشگاهی است.

این در حالی است که دانشگاه ها قبلا از اساتیدی بهره می برند که سال شمسي ها به صورت تخصصی فعالیت های اجرایی داشته اند و همچنين تجاربشان را در اختیار دانشجویان می گذاشتند.

مسلما این شیوه راه به جایی نخواهد برد.

خیلی واضح است که به روش عمومی هر کسی در هر رشته ای فارغ التحصیل می مي شود، تنها و فقط نیمی از راه را پیموده است.

نیمی دیگر تجربه و همچنين کار میدانی است که این تخصص را کامل می کند.

حالا یک فارغ التحصیل بلافاصله بشود استاد دانشگاه؟ او هم آن هم نیمه دانسته های خود را به صورت معیوب انتقال می دهد و همچنين در صورتي که این سیکل ادامه یابد، نتیجه در نسل های بعدی فاجعه خواهد بود.

رشته تخصصی آهنگسازی موسیقی فیلم در ایران نداریم، ولي بايد توجه داشت خارج از ایران در دیگر کشورها، چنین رشته ای وجود دارد.

آنجا نیز اصل بر آموزش آهنگسازی است که دروس دیگری نیز برای ساخت موسیقی فیلم به واحدهای درسی هنرجویان و همچنين دانشجویان اضافه می مي شود آهنگسازی فیلم نیز یکی از رشته هایی است که همواره مغفول مانده.

در مورد لزوم وجود چنین رشته ای در دانشگاه ها توضیح دهید.

تا آنجا که اطلاع دارم، رشته تخصصی در مورد آهنگسازی موسیقی فیلم در ایران نداریم، ولي بايد توجه داشت خارج از ایران در دیگر کشورها، چنین رشته ای وجود دارد و همچنين مورد توجه است.

آنجا نیز اصل بر آموزش آهنگسازی است که دروس دیگری نیز برای ساخت موسیقی فیلم به واحدهای درسی هنرجویان و همچنين دانشجویان اضافه می مي شود.

البته در ایران واحد موسیقی فیلم نیز داریم و همچنين در برخی دانشگاه ها (مانند دانشکده صداوسیما) تدریس می مي شود، ولي بايد توجه داشت به صورت عمومی است و همچنين مانند تاریخچه موسیقی فیلم یا نحوه شناخت از آن هم است و همچنين تخصصی نیست.

تعداد آهنگسازان زن در سینما بسیار کم است که دلایل بسیار دارد.

یکی اینکه کار کردن بانوان در جامعه مردسالار کار بسیار مشکلی است، ضمن اینکه حتی برای آقایان فعالیت در زمینه موسیقی فیلم مشکل تر از ساخت ترانه و همچنين آلبوم است.

از طرفی در حوزه سینما، اختلاف سلیقه و همچنين دخالت رشته هایی مانند تدوین و همچنين صدا، کار را به مراتب مشکل تر می کند.

این معظلات و مسائل و مشکلات که برای مردان نیز وجود دارد، برای زنان مضاعف و همچنين چند برابر می مي شود چرا از آهنگسازان زن در سینما کمتر بهره بري و استفاده می مي شود؟ آیا دلیل آن هم تعداد کم آهنگسازان خانم است؟ تعداد آهنگسازان زن در سینما بسیار کم است و همچنين خب این پيشامد جديد دلایل بسیار دارد.

یکی از آن هم دلایل این است که کار کردن بانوان در جامعه مردسالار کار بسیار مشکلی است، ضمن اینکه برای آقایان نیز فعالیت در زمینه موسیقی فیلم مشکل تر از ساخت ترانه و همچنين آلبوم هست.

از طرفی در حوزه سینما، اختلاف سلیقه و همچنين دخالت رشته هایی مانند تدوین و همچنين صدا، کار را به مراتب مشکل تر می کند.

قاعدتا این معظلات و مسائل و مشکلات که برای مردان نیز وجود دارد، برای زنان مضاعف و همچنين چند برابر می مي شود.

در حال حاضر من که عضو کانون آهنگسازان منزل و خانه سینما هستم، باید بگویم از میان صد آهنگساز عضو، تنها و فقط چهار آهنگساز زن داریم که در زمینه موسیقی فیلم کار می کنند که آنها نیز تقریبا نیمه فعالند.

بنابراین زنانی که در عرصه آهنگسازی فعالیت می کنند، عطای موسیقی فیلم را به لقایش می بخشند و همچنين ترجیحشان این است در حوزه های دیگری مانند ترانه سازی فعالیت کنند که به مراتب راحت تر است.

آموزش آنلاین نوعی آزمون و همچنين خطا است که باید برای نتیجه آن هم صبر کنیم.

معلوم نیست کرونا چه سرنوشتی را برای ما رقم خواهد زد.

ولي بايد توجه داشت حفظ سلامت مدرسان، هنرجویان و همچنين جامعه مزیت موقت آموزش آنلاین است طی ۹ ماه قبل که درگیر بیماری کرونا بوده ایم وضعیت آموزش هایتان به چه شکل بوده است و همچنين نظرتان در مورد شیوه آموزش آنلاین چیست؟ بعضی آموزش ها به روش کلی تعطیل شده اند.

به روش کم و همچنين بیش آموزش آنلاین را مدنظر داشته ام ولي بايد توجه داشت هنوز به آن هم عادت نکرده ام.

در اینباره باید گفت آموزش به شیوه آنلاین نوعی آزمون و همچنين خطا است که باید برای نتیجه آن هم صبر کنیم.

واقعا نمی دانم کرونا چه سرنوشتی را برای ما رقم خواهد زد.

به نظرم حفظ سلامت مدرسان، هنرجویان و همچنين جامعه مزیت موقت آموزش آنلاین است ولي بايد توجه داشت با این حال آموزش حضوری را نیز مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري می دانم.

در کل مشکل این است که نمی توانم یک برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی درازمدت داشته باشم و همچنين فعلا همه چیز موقتی است.

ولي بايد توجه داشت این را نمی قدرت ناديده گرفتن کرد که آموزش آنلاین بعد از بحران بیماری کرونا نیز به عنوان یک شیوه آموزشی نوین، قسمت و بخش مهمی از آموزش را تشکیل خواهد داد.

آیا پروژه ای را در دست تولید یا اجرا دارید؟ در حال حاضر اکثر سفارش ها و همچنين پروژه هایی که در دست تولید بوده به علت کمبود بودجه به حالت تعلیق درآمده.

من نیز مانند سایر همکارانم منتظر گشایش فعالیت و همچنين رونق دوباره تولید هستم.

کتابی در زمینه آموزش موسیقی کودک در دست تهیه دارم و همچنين این روزهای قرنطینه فرصت خوبی است که آن هم را تکمیل کنم و همچنين به اتمام برسانم.

کلید واژه ها: موسیقی – آهنگساز – موسیقی فیلم – موسیقی کودک – فعال – فعالیت – شبکه های ماهواره ای – کودک – شبکه های ماهواره – بانوان – فیلم – آموزش و همچنين پرورش – مراکز دولتی – آموزش – سازی – روزنامه نويس و خبرنگار – محدودیت – تولیدات – ماهواره – کودکان – کاستی – نقل از – ترانه – دیگری – دولتی – قبل – ایران – پرورش – شبکه – سبقت

منبع

در ایران تنها و فقط ۴ آهنگساز زن برای موسیقی فیلم داریم/ تولیدات موسیقی کودک در شبکه های ماهواره ای از مراکز دولتی سبقت گرفته / هیچ آموزش استانداردی برای موسیقی کودک نداریم در تاریخ ۲۸ September 2020 | 8:10 am منتشر شده است

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

385381_999.jpg

برخی در بحث سند همکاری ایران و همچنين چین همواره چشمشان به رسانه های بیگانه است

برخی در بحث سند همکاری ایران و همچنين چین همواره چشمشان به رسانه های بیگانه …