خانه / دسته‌بندی نشده / امان از این همه دزدي و همچنين سکوت

امان از این همه دزدي و همچنين سکوت

امان از این همه دزدي و همچنين سکوت

|امان از این همه دزدي و همچنين سکوت از اس پی سیتی|

– در این باره هادی آفریده هم که پخش آثارش در شبکه های ماهواره ای و همچنين بهره بري و استفاده بدون اجازه از آن هم ها را بارها تجربه کرده است، به ایسنا می گوید: پخش فیلم های ما در شبکه های ماهواره ای خارج از کشور صرفاً یک نمونه است و همچنين واقعا موضوع باید ریشه یابی مي شود.

ما اصولاً چیزی به اسم صیانت از نمایش فیلم ها نداریم و همچنين این در داخل کشور هم اتفاق می افتد، یعنی کانال های تلویزیونی خودمان نیز همین کار را می کنند.

بخشی از ماجرا به این برمی گردد که وقتی در فستیوال ها فیلم های ما را نمایش می دهند حق رایت پرداخت نمی مي شود.

این پيشامد جديد بزرگی است که به ما نشان می دهد اصولاً چیزی به اسم حق رایت برای فیلم مستند در ایران وجود ندارد و همچنين در خارج از کشور هم که به خاطر پيشامد جديد کپی رایت، ما را جدی نمی گیرند.

این مستندساز ادامه می دهد: گاهی فیلم های مستند سر از شبکه های خارجی در می آورند و همچنين گاهی هم در همین شبکه مستند تلویزیون خودمان به دزدي رفته و همچنين پخش می شوند و همچنين دست من سازنده به هیچ جا بند نیست.

این ها جدا از زمانی است که در برنامه جذاب و جالب و خوب های دولتی یا غیردولتی فیلم ها را پخش می کنند.

درست است که ما متعهد به قانون کپی رایت نیستیم، ولي بايد توجه داشت عده زیادی عادت کرده اند که برای نمایش فیلم های مستند و همچنين پخش آن هم ها هیچ اجازه ای را در نظر نگیرند و همچنين هزینه ای هم پرداخت نکنند.

وی اضافه می کند: من در ارتباط و رابطه با اتفاقی که برای برخی فیلم های خودم رخ داد بیشترین ناراحتی ام از این بود که اینقدر راحت ما را نادیده می گیرند.

وقتی ما تصمیم گرفتیم از شبکه های ماهواره ای خارجی شکایت کنیم در همین داخل کشور برخی دوستان به ما گفتند این کار را نکنید.

در صورتي که بخواهید خسارت بگیرید به محض دریافت خسارت به تو این اتهام وارد می مي شود که از رسانه های معاند و همچنين دشمن خسارت گرفته اید! از آن هم طرف وقتی تلویزیون خودمان در داخل کشور این کار را انجام می دهد باز هم راه به جایی نمی بریم و همچنين می بینیم که افرادی به راحتی محصولات فرهنگی را مُثله و همچنين تکه تکه می کنند بدون اینکه اهمیتی بدهد که این فیلم ها صاحب دارند.

ضمن اینکه مسئولان پخش و همچنين نظارت در تلویزیون هم اصلا متوجه نمی شوند و همچنين نمی دانند صاحب محصولی که پخش می مي شود کیست! به این ترتیب در عمل شاهد یک سیاست چندگانه هستیم.

آفریده در ادامه یاداور می مي شود: بجز این ها چند سال شمسي قبل مستندی از من در مرکز هنرهای نمایشی و همچنين یونسکو تهران تکه تکه شد تا برای ثبت نقالی و همچنين شاهنامه خوانی به یونسکو جهانی بفرستند و همچنين من برای بسیاری از فیلم هایم با چنین اتفاق هایی مواجه شده ام و همچنين دستم به هیچ جا بند نیست.

در این وضعیت سوال من این است که در صورتي که نمی خواهیم عضو قانون کپی رایت جهانی شویم، آیا باید این جا هم به همدیگر آسیب بزنیم؟ آیا قرار است آثار یکدیگر را تکه تکه کنیم؟ آیا قرار است حتی خبر و همچنين تحلیل های همدیگر را هم بدزدیم که انگار هیچ صاحبی وجود ندارد؟ با این حساب هنر ما نه تنها هیچ پیشرفتی نمی کند بلکه رو به قهقرا می رود.

این در حالی است که هم سانسور به ما ضربه می زند و همچنين هم خودمان علیه خودمان این روش رفتار می کنیم.

او تاکید می کند: این شرایط نشان می دهد که کارکرد وزارت فرهنگ و همچنين ارشاد در آن هم حد ارشاد خلاصه شده و همچنين وجه فرهنگی اصلاً قدرتمند نیست در نتیجه می بینیم جامعه فرهنگ و همچنين هنر که خود باید بانی گسترش فرهنگ و همچنين هنر باشد، دچار بی فرهنگی شده است.

ستاد صیانت از آثار سمعی و همچنين بصری برای سینمای قصه گو است در ادامه پژمان مظاهری پور که سال شمسي ۹۵ با همراهی چند مستندساز دیگر کمپینی را با عنوان نمایش مستند رایگان نیست راه انداختند، در مورد اینکه آیا با توجه به نتایج و همچنين موفقیت این کمپین می قدرت راهکاری برای موضوع مالکین و همچنين کپی رایت پیدا کرد؟ به ایسنا می گوید: فیلم مستند از دو جهت مورد دستبرد و همچنين تهاجم قرار می گیرد؛ یکی از نظر بهره بري و استفاده از منابع آرشیوی و همچنين دیگری از منظر امکان پخش.

یعنی کسانی که پیش از این فیلم مستند را در برنامه جذاب و جالب و خوب ها و همچنين جلسه های خود پخش می کردند، این تصور را داشتند که به فیلم مستند لطف می کنند.

در صورتی که اینطور نیست.

فیلم مستند به شبکه ها و همچنين فضای مجازی و همچنين حقیقی اعتبار می دهد.

ما در اینجا نیاز به قانون داریم و همچنين وقتی قانون ساکت است یا اعمال نمی مي شود امکان پیگیری هر اتفاقی سخت می مي شود؛ در نتیجه می بینیم که فیلم ها به راحتی دانلود و همچنين بهره بري و استفاده می شوند.

او در مورد اینکه وظیفه ستاد صیانت از آثار سمعی و همچنين بصری وزارت ارشاد در این باره چیست؟ توضیح می دهد: آنچه ما در وزارت ارشاد به آن هم صیانت می گوییم در عمل منحصر به فیلم های قصه گو شده است.

فیلم های داستانی همیشه قفل و همچنين کلید داشتند.

یک زمانی نگاتیو بود و همچنين امکان دزدي سخت و همچنين بعد که dcp آمد دزدي زیاد شد ولی از آنجا که پای میلیاردها تومان سرمایه وسط است و همچنين آدم های قدرتمند حضور دارند، طبیعتاً اتفاق ها پیگیری می مي شود.

در اینجا سینمای مستند باید اقتدار و قدرت خود را بالا ببرد.

ما زمانی می توانیم در شورای صیانت ارشاد و همچنين منزل و خانه سینما و همچنين وزارت کار و همچنين غیره حرف خود را بزنیم که اول برای خودمان قیمت بگذاریم.

کارگردانی سینمایی مستند در این کشور فاقد دستمزد است و همچنين هیچ کارگردان مستندی را در ایران نمی توانید پیدا کنید که بتواند بگوید دستمزد من این قدر است و همچنين مبنای آن هم را مشخص کند.

این در حالی است که اصنافی مثل صدابردار، تدوینگر، فیلمبردار، کارگردان سینما، گریمورها و همچنين فیلمنامه نویس ها همه قیمت دارند ولی متاسفانه تا در حال حاظر اصناف ما یا نخواستند یا نمی توانستند یا به فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن آن هم نبودند که چنین کاری انجام دهند.

البته قبول دارم که تعرفه گذاری کار بسیار سختی است.

این مستندساز در این باره اضافه می کند: در صورتي که زمانی یک مستند مورد دزدي قرار می گیرد و همچنين قرار باشد برایش خسارتی تعیین مي شود، چه کسی می تواند خسارت وارد شده به کارگردان را برآورد کند؟ آن هم هم کارگردانی که خیلی وقت ها پژوهش و همچنين تدوین و همچنين صدابرداری را هم خودش انجام می دهد و همچنين حتی مجبور است چند پروژه را با هم پیش ببرد تا ماهی ۴-۵ میلیون دخل و درآمد داشته باشد که بتواند زندگی هر روز خدا خود را پشت سر بگذارد؛ درآمدی که زیر خط فقر است! وی به نقطه دیگری هم اشاره می کند و همچنين می گوید: در بسیاری از فیلم های مستند عکس یا منابع آرشیوی بهره بري و استفاده می شوند؛ منابعی که برای به دست آوردن آن هم ها تلاش زیادی انجام می مي شود زيرا و به درستي که پیدا کردن آرشیو و همچنين اینکه بدانید کجاست، سخت تر از به دست آوردن و همچنين خریدن آن هم است.

به این ترتیب وقتی فیلمی با این منابع تولید می مي شود خودش تبدیل به یک منبع آرشیوی می مي شود ولی عده ای تصور می کنند به راحتی اجازه دارند از این منبع بهره بري و استفاده کنند.

من در موردی که برای خودم اتفاق افتاد، وقتی پیگیری کردم متوجه شدم هیچ قانونی برای حمایت از من و همچنين رسیدن به حقم در این ماجرا وجود ندارد.

این در حالی است که ممکن است تو برای بهره بري و استفاده از یک منبع آرشیوی دیگر که به راحتی در دسترس نیست، پول هزینه کرده باشید ولی شاهد هستیم که نه تنها به آسانی منبع تو بهره بري و استفاده می مي شود و همچنين فیلم از آن هم تولید می مي شود بلکه به آن هم جایزه پژوهش هم می دهند، یعنی در این بین هم یک فرد يا شخص سارق است، هم مورد تشویق قرار می گیرد و همچنين هم بقیه در مقابل این اتفاق سکوت می کنند!
کلید واژه ها: شبکه های ماهواره ای – شبکه های ماهواره – فیلم – مستند – شبکه – تلویزیون – ماهواره – فیلم های مستند – کشور – نمایش – بدون اجازه – فیلم مستند – شبکه مستند – ریشه یابی – مستندساز – دزدي – گاهی – در ایران – فستیوال – بهره بري و استفاده – پرداخت – کانال – اتفاق – خارجی – موضوع – ایران – نمونه – ادامه – ایسنا – صیانت

منبع

امان از این همه دزدي و همچنين سکوت در تاریخ ۲۳ January 2021 | 1:25 pm منتشر شده است

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

تبلیغات کاذب درمان ترک اعتیاد سوژه شد/ بررسی درد زانو در رادیو

تبلیغات کاذب درمان ترک اعتیاد سوژه شد/ بررسی درد زانو در رادیو |تبلیغات کاذب درمان …