خانه / دسته‌بندی نشده / امان از این همه دزدي و همچنين سکوت در سینمای ایران

امان از این همه دزدي و همچنين سکوت در سینمای ایران

امان از این همه دزدي و همچنين سکوت در سینمای ایران

|امان از این همه دزدي و همچنين سکوت در سینمای ایران از اس پی سیتی|

«درست است که ایران به قانون کپی رایت نپیوسته ولي بايد توجه داشت آیا در داخل کشور هم قرار است آثار یکدیگر را تکه تکه کنیم؟ آیا قرار است کارهای همدیگر را بدزدیم؟ آیا باید در مقابل این دزدي ها سکوت کنیم؟» – درست است که ایران به قانون کپی رایت نپیوسته ولي بايد توجه داشت آیا در داخل کشور هم قرار است آثار یکدیگر را تکه تکه کنیم؟ آیا قرار است کارهای همدیگر را بدزدیم؟ آیا باید در مقابل این دزدي ها سکوت کنیم؟ به نقل از سایت قطره و همچنين به نقل ازهمشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پيشامد جديد کپی و همچنين دزدي آثار مستند و همچنين سینمایی و همچنين پخش آن هم ها در شبکه های ماهواره ای داستانی قدیمی است که بعد از شروع اکران آنلاین فیلم های سینمایی در سامانه های نمایش درخواستی از ابتدای امسال ابعاد جديد و تو و تازه تری پیدا کرد و همچنين نیاز به رسیدگی این مشکل جدی تر شده است.

اگرچه ایران عضو کنوانسیون برن و همچنين متعهد به اجرای قانون مالکیت آثار نیست، ولي بايد توجه داشت هر روز که می گذرد این ماجرا شکل دیگری پیدا می کند و همچنين تلاش کپی کارها و همچنين سارقان، از پخش بدون مجوز آثار سینمایی به بهره بري و استفاده و همچنين تولید آثاری جدید و همچنين نیز کپی محتواهای تولید شده – بویژه در قالب متن – رسیده است.

آشنایی با تاریخچه نشرانه (کپی رایت)” در یکی از جديد و تو و تازه ترین نمونه های رخ داده در این مورد، فردی از قسمت و بخش هایی از یک مستند شناخته شده بهره بري و استفاده کرده و همچنين با آن هم یک فیلم کوتاه دیگر با نامی جدید ساخته است، ولي بايد توجه داشت پیچیدگی و همچنين آسیب ماجرا تنها و فقط به همین اتقاق ختم نمی مي شود.

تورج ربانی سازنده مستند عکس ناتمام که سیمرغ بلورین جشنواره فجر را هم گرفته است، می گوید: عکس ناتمام فیلمی است که ۱۲ سال شمسي پیش ساخته شده و همچنين همچنان راه خود را می رود زيرا و به درستي که موضوع آن هم که در مورد یکی از استادان پهناور و بزرگ عکاسی ایران است، تمام شدنی نیست.

این فیلم هنوز در دانشگاه ها، انجمن ها، آموزشگاه ها و همچنين جاهای متنوع و گوناگون و مختلف دیگر نشان داده می مي شود و همچنين با وجود اینکه در آن هم اشاره شده که برای پخش در شبکه نمایش خانگی است، ولي بايد توجه داشت جلوگیری نکردم.

منتها مدتی قبل متوجه شدم در یک پلتفرم فیلمی نمایش داده شده که درواقع با قسمت و بخش هایی از عکس ناتمام ساخته شده است.

یعنی یک فرد يا شخص قسمت و بخش هایی از فیلم مرا برداشته و همچنين با آن هم فیلم دیگری با آن هم موضوع ساخته که نه تنها از اسم سازنده و همچنين صاحبان و همچنين عوامل اصلی فیلم ذکری نشده بلکه نام ناقص دیگری مشابه عکس ناتمام بر فیلم گذاشته شده که حتی در صورتي که کسی بخواهد جستجوی بیشتری در مورد فیلم انجام دهد به منبع مشخصی نمی رسد.

او که با پیگیری های شخصی جلوی نشر این فیلم را گرفته است، ادامه می دهد: نقطه عجیب ماجرا آنجاست که این پلتفرم هیچ مجوزی از وزارت ارشاد ندارد و همچنين به عنوان یک استارت آپ از وزارت صنعت، معدن و همچنين تجارت مجوز کار گرفته و همچنين نماد اعتماد در سایتش دارد.

بنابراین مشخص نیست در صورتي که ما بخواهیم پیگیری حقوقی کنیم باید به کجا رفت و آمد و مراجعه کنیم؟ وزارت صنعت یا ارشاد؟ در صورتي که به وزارت صنعت و همچنين معدن برویم که هیچ تخصصی در حوزه هنر ندارند چگونه و چطوري می توانند این موضوع را بررسی و همچنين قضاوت کنند؟ این یک آسیب جدی است که به نظر می رسد در حال رخ دادن است بویژه اینکه هیچ نظارتی بر این گونه پلتفرم ها نمی مي شود و همچنين این ها با آثار دیگران و همچنين حتی در مواردی با نابود کردن آثار ما در حال تولید محتوا در فضای مجازی خواهند بود.

وی با انتقاد از برخی اشخاص مطرحی که بدون بررسی در همین فیلمِ به گفته خودش مسروقه، همکاری داشتند اضافه می کند: باید از همکاران خودم در حوزه هنر هم گله کنم که چگونه وارد مسیر تولید چنین آثاری می شوند؟ در کنار این ها اتفاق تلخ تر این است که در چنین ماجراهایی همچنين و علاوه بر حقوق مادی، حقوق معنوی صاحبان اثر هم پایمال می مي شود.

ضمن اینکه برخی از این اشخاص مدعی خواهند بود که خودشان کارشناس هنر خواهند بود و همچنين در دانشگاه درس خوانده اند.

در صورتي که در واقع اینطور باشد، باید پرسید پس جای اخلاق حرفه ای در هنر کجاست!؟ دست ما به هیچ جا بند نیست! در این باره هادی آفریده هم که پخش آثارش در شبکه های ماهواره ای و همچنين بهره بري و استفاده بدون اجازه از آن هم ها را بارها تجربه کرده است، می گوید: پخش فیلم های ما در شبکه های ماهواره ای خارج از کشور صرفاً یک نمونه است و همچنين واقعا موضوع باید ریشه یابی مي شود.

ما اصولاً چیزی به اسم صیانت از نمایش فیلم ها نداریم و همچنين این در داخل کشور هم اتفاق می افتد، یعنی کانال های تلویزیونی خودمان نیز همین کار را می کنند.

بخشی از ماجرا به این برمی گردد که وقتی در فستیوال ها فیلم های ما را نمایش می دهند حق رایت پرداخت نمی مي شود.

این پيشامد جديد بزرگی است که به ما نشان می دهد اصولاً چیزی به اسم حق رایت برای فیلم مستند در ایران وجود ندارد و همچنين در خارج از کشور هم که به خاطر پيشامد جديد کپی رایت، ما را جدی نمی گیرند.

این مستندساز ادامه می دهد: گاهی فیلم های مستند سر از شبکه های خارجی در می آورند و همچنين گاهی هم در همین شبکه مستند تلویزیون خودمان به دزدي رفته و همچنين پخش می شوند و همچنين دست من سازنده به هیچ جا بند نیست.

این ها جدا از زمانی است که در برنامه جذاب و جالب و خوب های دولتی یا غیردولتی فیلم ها را پخش می کنند.

درست است که ما متعهد به قانون کپی رایت نیستیم، ولي بايد توجه داشت عده زیادی عادت کرده اند که برای نمایش فیلم های مستند و همچنين پخش آن هم ها هیچ اجازه ای را در نظر نگیرند و همچنين هزینه ای هم پرداخت نکنند.

وی اضافه می کند: من در ارتباط و رابطه با اتفاقی که برای برخی فیلم های خودم رخ داد بیشترین ناراحتی ام از این بود که اینقدر راحت ما را نادیده می گیرند.

وقتی ما تصمیم گرفتیم از شبکه های ماهواره ای خارجی شکایت کنیم در همین داخل کشور برخی دوستان به ما گفتند این کار را نکنید.

در صورتي که بخواهید خسارت بگیرید به محض دریافت خسارت به تو این اتهام وارد می مي شود که از رسانه های معاند و همچنين دشمن خسارت گرفته اید! از آن هم طرف وقتی تلویزیون خودمان در داخل کشور این کار را انجام می دهد باز هم راه به جایی نمی بریم و همچنين می بینیم که افرادی به راحتی محصولات فرهنگی را مُثله و همچنين تکه تکه می کنند بدون اینکه اهمیتی بدهد که این فیلم ها صاحب دارند.

ضمن اینکه مسئولان پخش و همچنين نظارت در تلویزیون هم اصلا متوجه نمی شوند و همچنين نمی دانند صاحب محصولی که پخش می مي شود کیست! به این ترتیب در عمل شاهد یک سیاست چندگانه هستیم.

آفریده در ادامه یاداور می مي شود: بجز این ها چند سال شمسي قبل مستندی از من در مرکز هنرهای نمایشی و همچنين یونسکو تهران تکه تکه شد تا برای ثبت نقالی و همچنين شاهنامه خوانی به یونسکو جهانی بفرستند و همچنين من برای بسیاری از فیلم هایم با چنین اتفاق هایی مواجه شده ام و همچنين دستم به هیچ جا بند نیست.

در این وضعیت سوال من این است که در صورتي که نمی خواهیم عضو قانون کپی رایت جهانی شویم، آیا باید این جا هم به همدیگر آسیب بزنیم؟ آیا قرار است آثار یکدیگر را تکه تکه کنیم؟ آیا قرار است حتی خبر و همچنين تحلیل های همدیگر را هم بدزدیم که انگار هیچ صاحبی وجود ندارد؟ با این حساب هنر ما نه تنها هیچ پیشرفتی نمی کند بلکه رو به قهقرا می رود.

این در حالی است که هم سانسور به ما ضربه می زند و همچنين هم خودمان علیه خودمان این روش رفتار می کنیم.

او تاکید می کند: این شرایط نشان می دهد که کارکرد وزارت فرهنگ و همچنين ارشاد در آن هم حد ارشاد خلاصه شده و همچنين وجه فرهنگی اصلاً قدرتمند نیست در نتیجه می بینیم جامعه فرهنگ و همچنين هنر که خود باید بانی گسترش فرهنگ و همچنين هنر باشد، دچار بی فرهنگی شده است.

ستاد صیانت از آثار سمعی و همچنين بصری برای سینمای قصه گو است در ادامه پژمان مظاهری پور که سال شمسي ۹۵ با همراهی چند مستندساز دیگر کمپینی را با عنوان نمایش مستند رایگان نیست راه انداختند، در مورد اینکه آیا با توجه به نتایج و همچنين موفقیت این کمپین می قدرت راهکاری برای موضوع مالکین و همچنين کپی رایت پیدا کرد؟ می گوید: فیلم مستند از دو جهت مورد دستبرد و همچنين تهاجم قرار می گیرد؛ یکی از نظر بهره بري و استفاده از منابع آرشیوی و همچنين دیگری از منظر امکان پخش.

یعنی کسانی که پیش از این فیلم مستند را در برنامه جذاب و جالب و خوب ها و همچنين جلسه های خود پخش می کردند، این تصور را داشتند که به فیلم مستند لطف می کنند.

در صورتی که اینطور نیست.

فیلم مستند به شبکه ها و همچنين فضای مجازی و همچنين حقیقی اعتبار می دهد.

ما در اینجا نیاز به قانون داریم و همچنين وقتی قانون ساکت است یا اعمال نمی مي شود امکان پیگیری هر اتفاقی سخت می مي شود؛ در نتیجه می بینیم که فیلم ها به راحتی دانلود و همچنين بهره بري و استفاده می شوند.

او در مورد اینکه وظیفه ستاد صیانت از آثار سمعی و همچنين بصری وزارت ارشاد در این باره چیست؟ توضیح می دهد: آنچه ما در وزارت ارشاد به آن هم صیانت می گوییم در عمل منحصر به فیلم های قصه گو شده است.

فیلم های داستانی همیشه قفل و همچنين کلید داشتند.

یک زمانی نگاتیو بود و همچنين امکان دزدي سخت و همچنين بعد که dcp آمد دزدي زیاد شد ولی از آنجا که پای میلیاردها تومان سرمایه وسط است و همچنين آدم های قدرتمند حضور دارند، طبیعتاً اتفاق ها پیگیری می مي شود.

در اینجا سینمای مستند باید اقتدار و قدرت خود را بالا ببرد.

ما زمانی می توانیم در شورای صیانت ارشاد و همچنين منزل و خانه سینما و همچنين وزارت کار و همچنين غیره حرف خود را بزنیم که اول برای خودمان قیمت بگذاریم.

کارگردانی سینمایی مستند در این کشور فاقد دستمزد است و همچنين هیچ کارگردان مستندی را در ایران نمی توانید پیدا کنید که بتواند بگوید دستمزد من این قدر است و همچنين مبنای آن هم را مشخص کند.

این در حالی است که اصنافی مثل صدابردار، تدوینگر، فیلمبردار، کارگردان سینما، گریمورها و همچنين فیلمنامه نویس ها همه قیمت دارند ولی متاسفانه تا هم اکنون اصناف ما یا نخواستند یا نمی توانستند یا به فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن آن هم نبودند که چنین کاری انجام دهند.

البته قبول دارم که تعرفه گذاری کار بسیار سختی است.

این مستندساز در این باره اضافه می کند: در صورتي که زمانی یک مستند مورد دزدي قرار می گیرد و همچنين قرار باشد برایش خسارتی تعیین مي شود، چه کسی می تواند خسارت وارد شده به کارگردان را برآورد کند؟ آن هم هم کارگردانی که خیلی وقت ها پژوهش و همچنين تدوین و همچنين صدابرداری را هم خودش انجام می دهد و همچنين حتی مجبور است چند پروژه را با هم پیش ببرد تا ماهی ۴-۵ میلیون دخل و درآمد داشته باشد که بتواند زندگی هر روز خدا خود را پشت سر بگذارد؛ درآمدی که زیر خط فقر است! وی به نقطه دیگری هم اشاره می کند و همچنين می گوید: در بسیاری از فیلم های مستند عکس یا منابع آرشیوی بهره بري و استفاده می شوند؛ منابعی که برای به دست آوردن آن هم ها تلاش زیادی انجام می مي شود زيرا و به درستي که پیدا کردن آرشیو و همچنين اینکه بدانید کجاست، سخت تر از به دست آوردن و همچنين خریدن آن هم است.

به این ترتیب وقتی فیلمی با این منابع تولید می مي شود خودش تبدیل به یک منبع آرشیوی می مي شود ولی عده ای تصور می کنند به راحتی اجازه دارند از این منبع بهره بري و استفاده کنند.

من در موردی که برای خودم اتفاق افتاد، وقتی پیگیری کردم متوجه شدم هیچ قانونی برای حمایت از من و همچنين رسیدن به حقم در این ماجرا وجود ندارد.

این در حالی است که ممکن است تو برای بهره بري و استفاده از یک منبع آرشیوی دیگر که به راحتی در دسترس نیست، پول هزینه کرده باشید ولی شاهد هستیم که نه تنها به آسانی منبع تو بهره بري و استفاده می مي شود و همچنين فیلم از آن هم تولید می مي شود بلکه به آن هم جایزه پژوهش هم می دهند، یعنی در این بین هم یک فرد يا شخص سارق است، هم مورد تشویق قرار می گیرد و همچنين هم بقیه در مقابل این اتفاق سکوت می کنند!
کلید واژه ها: قانون کپی رایت – ایران – شبکه های ماهواره ای – قرار – دزدي – آثار – فیلم های سینمایی – کپی رایت – شبکه های ماهواره – قانون – سینمایی – آنلاین – سکوت – سینمای ایران – اکران آنلاین – کشور – داخل – درست – داستانی – ماهواره – همشهری – مالکیت – رسیدگی – سامانه – نقل از – مستند – دیگری – نمایش – متعهد – قدیمی

منبع

امان از این همه دزدي و همچنين سکوت در سینمای ایران در تاریخ ۲۳ January 2021 | 10:30 am منتشر شده است

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

1623469412_3791985.jpg

آینده پژوهی در شبکه های ماهواره ای شیعی دنبال مي شود

آینده پژوهی در شبکه های ماهواره ای شیعی دنبال مي شود |آینده پژوهی در شبکه …