خانه / دسته‌بندی نشده / چرا رسانه های خارجی روی بازتاب خبرهاي جديد منفی از مشهد تمرکز کرده اند؟

چرا رسانه های خارجی روی بازتاب خبرهاي جديد منفی از مشهد تمرکز کرده اند؟

چرا رسانه های خارجی روی بازتاب خبرهاي جديد منفی از مشهد تمرکز کرده اند؟

|چرا رسانه های خارجی روی بازتاب خبرهاي جديد منفی از مشهد تمرکز کرده اند؟ از اس پی سیتی|

– به نقل از سایت قطره و همچنين به نقل ازخبرگزاری فارس از مشهد، رسانه های معاند در طی سال شمسي های بعد از انقلاب اسلامی ایران همواره به دنبال فرافکنی در خصوص ظرفیت های این انقلاب مردمی خواهند بود، مشهد نیز به عنوان یک شهرستان مذهبی و همچنين زائرپذیر با ظرفیت های متعدد در این سال شمسي ها مورد هجمه این رسانه ها در فضاهای متنوع و گوناگون و مختلف اعم از شبکه های ماهواره ای و همچنين خبرگزاری های گوناگون در خارج از کشور بوده است.

به گواه اهالی رسانه، اتفاقات این شهرستان زیر نظر مستمر رسانه های معاند قرار دارد و همچنين با بزرگنمایی حوادث بد مشهد و همچنين تقطیع سخنان مسئولان استان و همچنين شهرستان به دنبال تخریب چهره آن هم در سراسر دنیا خواهند بود.

این سوءاستفاده ها گاهی بر نگاه ایرانی ها به شهرستان مشهد نیز تاثيرات و همچنين اثرات منفی گذاشته است، چه رسد به نگاه مسافران و همچنين زائران خارجی که از خارج از کشور به مشهد سفر می کنند، در صورتي که این نگاه با بازنمایی درست از واقعیت مشهد همراه نباشد چه بسا در بلندمدت بر روی اقتصاد زائرپذیر این شهرستان مذهبی نیز تأثیرات منفی زیادی بگذارد.

در ارتباط و رابطه با نگاه شبکه های ماهواره ای معاند جمهوری اسلامی در مورد مشهد با سه فعال رسانه ای نام آشنا در این شهرستان به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

نیازمند یک بازنگری رسانه ای در مفهوم مشهد هستیم سردبیر روزنامه قدس در گفت وگو با روزنامه نويس و خبرنگار فارس در این ارتباط و رابطه اظهار می کند: امروزه مشهد جایگاه ویژه ای در فضای سیاسی و همچنين فرهنگی کشور دارد و همچنين این خیلی متغاير و متفاوت تر از آن هم نقشی است که دیگر شهرها و روستاها بعد از تهران دارند.

امیر جلیلی نژاد می گوید: مشهد از لحاظ جمعیتی دومین شهرستان است ولي بايد توجه داشت گاهی اوقات در بعضی مسائل هم تراز با تهران قرار می گیرد، بسیاری از مسائل فرهنگی، اجتماعی و همچنين سیاسی از مشهد به دیگر شهرها و روستاها صادر می مي شود و همچنين همین مسائل باعث می مي شود تا حساسیت زیادی از طرف شبکه های معاند علیه مشهد به وجود بیاید.

وی اضافه می کند: این حساسیت تا آنجایی است که رفتار بسیاری از بزرگان این شهرستان و همچنين اشخاص دارای جایگاه ویژه در مشهد و همچنين اتفاقاتی که در عرصه شهری پیش می آید به سرعت توسط آن هم ها بازنمایی می مي شود، گاهی اوقات به شکل نادرستی، برش هایی از آن هم پهناور و بزرگ می مي شود و همچنين این حساسیت به چشم می آید.

سردبیر روزنامه قدس تصریح می کند: از تقطیع صحبت های امام و پيشوا جمعه مشهد تا اتفاقاتی که در شهرستان می افتد، علتشان آن هم جایگاه ویژه مشهد در مسائل متنوع و گوناگون و مختلف است.

جلیلی نژاد در ادامه در خصوص جایگاه مشهد در مسائل متنوع و گوناگون و مختلف می گوید: مشهد جایگاه ویژه ای در روزنامه نگاری و همچنين جریان خبر امروز کشور دارد، شاهد مثال این حرف نیز وجود بزرگترین کانال های خبررسانی در شبکه تلگرام و همچنين وجود دو روزنامه ملی و همچنين تعداد زیادی روزنامه های شهری و همچنين محلی است که بسیار پررنگ خواهند بود و همچنين به جز تهران هیچ شهرستان دیگری در کشور این حجم از روزنامه، خبرگزاری و همچنين رسانه های مکتوب و همچنين مجازی متنوع و گوناگون و مختلف را ندارد، این موضوع سبب شده که مشهد به کانون خبری جدی در کشور تبدیل مي شود.

وی عنوان می کند: همچنین در سطوح متنوع و گوناگون و مختلف محلی، منطقه ای و همچنين کشوری در خراسان رضوی فعالان فرهنگی زیادی داریم، همچنین شاهد فعالیت تشکل های مردمی، فرهیختگان و همچنين نخبگان فرهنگی متعددی در مشهد هستیم که سبب یک رشد فرهنگی و همچنين فکری در سطوح متنوع و گوناگون و مختلف شهرستان شده است.

سردبیر روزنامه قدس در پاسخ به این سؤال که تخریب چهره مشهد از چه زمانی در شبکه های معاند شروع شده است؟، می گوید: در ۲۰ سال شمسي اخیر با پررنگ شدن نقش مشهد در فضای کشور، شاهد حساس شدن شبکه های معاند بر روی این شهرستان بودیم و همچنين در سه سال شمسي اخیر نیز به دلیل پررنگ تر شدن این نقش به طبع تخریب آن هم هم نیز بیشتر شده است.

جلیلی نژاد ادامه می دهد: جریانات معاند کشور سعی می کنند که در مشهد فعالیت هایشان را انجام دهند و همچنين از آن هم خبر بسازند که در بسیاری از مواقع شاکله شهرستان مشهد و همچنين مجموعه نیروهای متنوع و گوناگون و مختلف فعال در مشهد اعم از رسانه ای، فرهنگی، امنیتی و همچنين فعالان تشکل های مردمی اجازه این کار را به آن هم ها نداده اند.

وی اظهار می کند: حضور پررنگ جریان های فکری همراه با نظام و همچنين مقوم نظام در مشهد بیش از هر شهرستان دیگری به چشم می آید، شاهد مثال این پيشامد جديد نیز حضور فعالان مشهدی در عرصه های متنوع و گوناگون و مختلف کشور است.

سردبیر روزنامه قدس تاکید می کند: تأثیری که مشهد امروز بر سپهر سیاسی و همچنين فرهنگی کشور دارد از یک مزیت ویژه برخوردار است و همچنين آن هم وجود مضجع شریف امام و پيشوا رضا(ع) است.

جلیلی نژاد اضافه می کند: آنچه که در شهرستان مشهد داریم یک معنویت بی نظیری است که مقام معظم رهبری آن هم را محل پمپاژ معنویت برای کشور می دانند، بنابراین به لحاظ معنوی و همچنين تأثیرات فرهنگی و همچنين اجتماعی، همجواری با امام و پيشوا رضا(ع) سبب اتفاقات مختلفی شده است.

وی در ادامه می گوید: بعضی از این تأثیرات در خلق وخوی مشهدی ها کاملا بروز دارد، به روش مثال مشهدی ها معمولا خوش کلام خواهند بود و همچنين روابط عمومی بالایی دارند و همچنين این خلق وخو به دلیل زائرنوازی مشهدی ها است، بسیاری از مدیران روابط عمومی ها در سطح کشور مشهدی خواهند بود، ضمن اینکه ما صاحب یکی از مکتب های روزنامه نگاری در کشور هستیم که از حدود ۱۱۰ سال شمسي قبل با ملک الشعرای بهار شروع شده است.

سردبیر روزنامه قدس با تاکید بر وجود یک جنگ رسانه ای در دنیای فعلی بیان می کند: ما در یک جنگ رسانه ای چندساحتی قرار داریم در این جنگ آن هم نقطه اتکایی که در کشور به لحاظ معنوی و همچنين فرهنگی و همچنين حتی سیاسی وجود دارد، مشهد است که محل حمله و همچنين هجوم رسانه های معاند به اشکال متنوع و گوناگون و مختلف است.

جلیلی نژاد تصریح می کند: در یک سال شمسي قبل شایعاتی در خصوص حضور زائران غیرایرانی، عملکرد مدیران مشهدی در برابر مهاجرانی که از مرزهای شرقی وارد می شدند، صحبت های امام و پيشوا جمعه مشهد، عملکرد مدیران در سطوح متنوع و گوناگون و مختلف و همچنين حتی تحریکاتی که معاندین در ذیل اعتراضات اقتصادی می خواستند شروع کنند، همه نشأت گرفته از این است که ما تحت یک هجوم جدی قرار داریم، به مقدار و اندازه ای که مشهد توسط رسانه های معاند رصد می مي شود هیچ شهرستان دیگری به جز پایتخت این گونه رصد نمی مي شود.

وی در خصوص وظایف رسانه ها در برابر تخریب ها علیه مشهد اظهار می کند: فارغ از همه نگاه های سیاسی که اهالی رسانه های متنوع و گوناگون و مختلف در مشهد دارند، نیازمند یک بازنگری رسانه ای در مفهوم مشهد هستیم، بخشی از آنچه که رسانه های معاند بر آن هم مانور می دهند، خبرهایی است که در رسانه هایمان منتشر می کنیم و همچنين در بسیاری از مواقع نقل از یک حادثه بد و همچنين تلنگر زدن به مدیران و همچنين مسئولان است.

سردبیر روزنامه قدس اضافه می کند: رقابت رسانه های متنوع و گوناگون و مختلف در مشهد جای خود ولي بايد توجه داشت ما نیازمند این هستیم که بدانیم اصحاب رسانه مشهد برند این شهرستان را چگونه به سایر اشخاص نشان می دهند، نباید اجازه دهیم که نقل از های ما دستمایه رسانه های غربی برای سیاه نمایی شهرستان مشهد قرار گیرد.

خطوط قرمز رسانه ای در مورد مشهد نیازمند بازنگری است مدیر خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی نیز در این باره به روزنامه نويس و خبرنگار فارس اظهار می کند: رسانه های معاند تلاش می کنند فرهنگ زیارت در مشهد تضعیف مي شود به این معنا که هر پدیده مرتبط با حرم رضوی و همچنين زیارت بلافاصله با کژتابی مورد انعکاس قرار می گیرد.

محمد اسماعیل شیخانی می گوید: شبکه های ماهواره ای از دو نگاه مشهد مقدس را مورد رصد خود قرار می دهند، از سویی وجود مضجع شریف رضوی و همچنين گفتمان سازی دینی از کانال پایتخت معنوی ایران برای آن هم ها واجد اهمیت است و همچنين از نگاهی دیگر وجود و همچنين حضور شخصیت های اثرگذار همچون تولیت آستان قدس و همچنين امام و پيشوا جمعه مشهد مورد مضر و همچنين بد بهره برداری آنان قرار می گیرد.

وی اضافه می کند: در حالی که در مورد سایر منطقه ها و مناطق کشور عمدتا تک پدیده ها و همچنين یا تک رخدادها هدف مانور رسانه ای است، مشهد از این قاعده مستثنی است و همچنين به صورت مداوم این شهرستان را در رصد خود قرار می دهند.

این کارشناس رسانه در خصوص تلاش رسانه های معاند در جهت تضعیف فرهنگ زیارت بیان می کند: این خط فکری و همچنين رسانه ای را برای مثال می قدرت در دوران تعطیلی ناخواسته حرم رضوی در ابتدای شیوع کرونا به دقت مورد بررسی قرار داد، از سوی دیگر تقریبا از تمامی مواضع آیت الله علم الهدی به شکل بدی سوءاستفاده و همچنين به عنوان یک خوراک فکری و همچنين رسانه ای از آن هم ها بهره می گیرند و همچنين این در حالی است که در انعکاس این دیدگاه ها معمولا با نوعی گرته برداری از موارد و نکات مدنظر روبه رو هستیم و همچنين پس و همچنين پیش سخنان معمولا به صورت متعمدانه بیان نمی مي شود.

شیخانی می گوید: با این نگاه رویکرد کژتابانه در انعکاس رخدادهای رسانه ای مشهد امری مسبوق به سابقه است و همچنين تقریبا می قدرت نقطه آغازین آن هم را به قسمتهاي آخر دهه ۷۰ و همچنين اوایل دهه ۸۰ دانست و همچنين شاهد این امر نیز انعکاس مضر و همچنين بد فعالیت های آستان قدس رضوی در زمان تولیت فقید این آستان بوده است.

وی تصریح می کند: پيشامد جديد مهم این است که چه رویکرد ایجابی مبتنی بر توانمندی و همچنين ظرفیت رسانه های داخلی باید داشت؛ اولا به نظر می رسد رسانه های داخلی و همچنين مشهد باید رویکردی پیش دستانه داشته باشند، به این معنا که لزوما درصدد پاسخگویی به شبهات برنیایند.

مدیرخبرگزاری تسنیم خراسان رضوی اضافه می کند: شبهات رسانه ای در شبکه های ماهواره ای در مورد مشهد دقیقا در زمان انفعال رسانه های داخلی شکل می گیرد، از سوی دیگر خطوط قرمز رسانه ای در مورد مشهد نیازمند بازنگری است، زیرا گاهی آن هم مسائلی در شبکه های ماهواره ای مورد سوءاستفاده قرار می گیرد که رسانه های داخلی در پرداخت به آن هم دچار محدودیت خواهند بود.

شیخانی ادامه می دهد: پيشامد جديد دیگر شکل گیری اتاق فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن عملیات رسانه ای در مشهد است، در سال شمسي های اخیر سیاستگذاری مدونی برای این امر در مشهد ديدن نشده و همچنين اقدامات رسانه ای عمدتا حالت جزیره ای به خود گرفته، امری که گاهی دستمایه ای برای رسانه های غربی نیز قرار می گیرد.

رسانه های مشهد باید جریان ساز باشند مدیر سابق خبرگزاری دانشجوی خراسان رضوی در گفت وگو با روزنامه نويس و خبرنگار فارس می گوید: باید رسانه ها به معنای واقعی کلمه زبان شهروندان و مردم شهر باشند و همچنين جریانات مشهد را به سراسر ایران و همچنين دنیا مخابره کنند.

امید ملایی ضمن اظهار تأسف در خصوص عدم ارتباط مؤثر بین رسانه ها اظهار می کند: متأسفانه حلقه مفقوده ای بین رسانه های استان و همچنين کشوری وجود دارد، البته در برخی رسانه ها این ارتباط به خوبی گرفته شده ولی باید رسانه ها به این پيشامد جديد نگاه ویژه تری داشته باشند تا با اقتدار و قدرت بیشتر فضای واقعی مشهد را مخابره کنیم.

وی با بیان اینکه بهره بري و استفاده از ابزارهای متنوع و گوناگون و مختلف خبری تأثیر به سزایی در این فضا دارد، بیان می کند: رسانه های محلی باید از فضای واکنش نشان دادن به هر اتفاقی خارج شوند و همچنين جریان سازی کنند، مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري نیست منتظر باشیم تا رسانه های معاند علیه مشهد چیزی بگویند و همچنين ما جوابشان را بدهیم.

کارشناس شبکه های اجتماعی اضافه می کند: باید یک قدم جلوتر از دشمن حرکت کرده و همچنين واقعیت های مشهد را رسانه های این شهرستان منتقل کنند، همچنین مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است همگرایی رسانه ها بیشتر مي شود.

تخریب چهره مشهد از اهداف رسانه ای آل سعود است ملایی در خصوص زمان شروع تخریب مشهد توسط شبکه های ماهواره ای اظهار می کند: تخریب چهره مشهد در ماهواره ها از دهه هشتاد زمانی شروع شد که عربستان سعودی با پول پاشی در رسانه های متنوع و گوناگون و مختلف دنیا سعی داشت شهرهای مذهبی شیعه را که در جهان اسلام به عنوان شهرهای زیارتی شناخته می شدند، تحت تأثیر قرار دهد و همچنين آن هم ها را تخریب کند تا جلوی سفر مسلمانان به این شهرها و روستاها را بگیرد و همچنين این فضا را به عنوان یک هدف رسانه ای خود تعریف کرد.

وی ادامه می دهد: آل سعود برای این پروژه ضدفرهنگی حدود چهل میلیون دلار هزینه صرف کرد که به نوعی نشان دهد که به عنوان سامرا شهری است که بیشتر آن هم را تکدی گران تشکیل داده اند در صورتی که در حقیقت این گونه نیست، یا نشان دهد نجف اشرف شهری مملو از جنایتکاران است تا این شهرها و روستاها را تخریب کند و همچنين شهرهای تشیع را در جهان منزوی کند و همچنين برای مشهد نیز برنامه جذاب و جالب و خوب هایی پیاده کردند.

مدیر سابق خبرگزاری دانشجوی خراسان رضوی اضافه می کند: رسانه های صاحب نام دنیا نیز به این تخریب آل سعود علیه مشهد کمک کردند، سال شمسي ۹۴ روزنامه گاردین با نوشتن یک مقاله مهم که در فضای بین الملل سروصدا کرد، شهرستان مشهد را به عنوان شهری مذهبی که اقدامی خارج از این فضای مذهبی انجام می دهد، تلقی کرد.

ملایی بیان می کند: بسیاری از رسانه های داخلی نیز به دنبال این نگاه گاردین شروع به تخریب چهره شهرستان مشهد کردند و همچنين از جنبه های متنوع و گوناگون و مختلف فرهنگی، سیاسی و همچنين اجتماعی مشهد را به عنوان شهری مذهبی که در زیر پوستش اتفاقات متفاوتی صورت می گیرد، به شدت محدودیت های عجیب و همچنين غریبی دارد و همچنين شهروندان و مردم شهر آن هم به دور از تحولات خواهند بود، معرفی کردند.

وی با بیان اینکه هدف این نوع تخریب توسط برخی رسانه های داخلی مشخص نیست، می گوید: شاید عهدی بین این رسانه ها با رسانه های خارجی وجود دارد که مشهد را با اقتدار و قدرت و همچنين به صورت پازل وار تخریب می کنند.

این کارشناس شبکه های اجتماعی ضمن تأکید بر پررنگ بودن نقش رسانه های محلی در برابر تخریب های علیه مشهد، عنوان می کند: شاید در صورتي که رسانه های محلی نقش آفرینی خود را از سال شمسي های قبل انجام می دادند و همچنين می توانستند در این حوزه روشنگری کنند و همچنين مشهد را به عنوان یک شهرستان مذهبی و همچنين پیشرفته با آزادی های متنوع و گوناگون و مختلف نشان می دادند، بسیاری از رسانه های ضدانقلاب نمی توانستند از این فضا سوءاستفاده کنند.

ملایی می گوید: اهالی رسانه متأسفانه در رسانه ها شفاف با شهروندان و مردم شهر صحبت نمی کنند و همچنين به طبع متحمل ضرر می شوند .

خبرهاي جديد شهرستان مشهد در تیررس رسانه هایی است که خبرهاي جديد آن هم را بزرگنمایی، تقطیع و همچنين تحریف می کنند و همچنين موجب سوءاستفاده و همچنين سوءتعبیرهایی در سطح کلان جامعه می شوند.

بدون شک رسانه های مشهد وظیفه خطیری در زمینه نشان دادن واقعیت این شهرستان دارند و همچنين باید کارویژه ها و همچنين سیاست های رسانه ای شهرستان بازنگری مي شود تا بتوانیم واقعیت شهرستان مشهد را آن هم گونه که هست به شهروندان و مردم شهر ایران و همچنين جهان نشان دهیم.

  انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱
کلید واژه ها: رسانه ها – رسانه های معاند – مشهد – رسانه – به نقل از سایت قطره و همچنين به نقل ازخبرگزاری فارس – انقلاب اسلامی ایران – شبکه های ماهواره ای – خبرگزاری – شبکه های ماهواره – رسانه های خارجی – خبرگزاری فارس – انقلاب اسلامی – انقلاب – معاند – خارجی – ظرفیت – ایران – سوءاستفاده – خبرهاي جديد منفی – ایرانی ها – شهرستان مذهبی – کشور – بازنمایی – منفی – شهرستان مشهد – مسئولان – مسافران – ماهواره – واقعیت – اسلامی

منبع

چرا رسانه های خارجی روی بازتاب خبرهاي جديد منفی از مشهد تمرکز کرده اند؟ در تاریخ ۱۱ May 2021 | 10:35 am منتشر شده است

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چگونه می قدرت از خروج ارز برای خرید منزل و خانه در خارج جلوگیری کرد؟

چگونه می قدرت از خروج ارز برای خرید منزل و خانه در خارج جلوگیری کرد؟ …