خانه / مقالات / نقد و بررسی فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»

نقد و بررسی فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»

نقد و نقد فیلم جذاب «زندگی خصوصی آقا خانم میم»

کارگردان: روح الله حجازی

بازیگران:

حمید فرخ نژاد، مهتاب کرامتی، امید روحانی و ابراهیم حاتمی کیا

خلاصه جریان :

مردی به منظور پیشرفت شغلی، به هم راه همسر وو فرزندش به تهران مسافرت و مدتی در هتلی مجلل اقامت می کنند. در طول این سفر اتفاقاتی زندگی خصوصی این زوج را درگیر چالش های مختلف می نماید .

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی

دومین تولید و ساخته ی بلند روح الله حجازی، روایت گر ناملایمت ها نزاع های ریز درشت در زندگی خصوصی آقا خانم مهراد است. این کارگردان بسیار زیاد جوان در سال ۱۳۸۶ با فیلم دیدنی “در بین ابرها” سیمرغ بلورین فیلم جذاب های اول را در جشنواره ی فیلم دیدنی فجر به دست آورد و بعد از آن راهی جشنواره های خارجی بسياري شد. اما بخش اعظم کار او را در سال های اخیر می توان به عنوان تولید و ساخت کننده کارگردان تله فیلم زیبا های بی شمار پی گرفت.

برخلاف فیلم زیبا اول او که حال هوایی جنگی داشت، زندگی خصوصی آقا و خانم میم نشانگر ی پوست اندازی خانواده ی متوسط در میانه ای از سنت و مدرنیته است. هرچند این طی طریق از سنت ها به نوگرایی زندگی مدرن شهری اولا دست مایه ی فیلـم های بسياري بوده و دوما گوشه ها و جهات گوناگونی است، ولی مقوله ی شک در زندگی زناشویی امری است که پیش تر از این، کم تر شاهد آن بوده ایم. شروع فیلم زیبا بر بستر نزاع بین سنت مدرنیته شکل می گیرد و در یکی از سکانس های آغازین فیلم زیبا به وفور شاهد تقبیح رفتارهای آوا (با گیم مهتاب کرامتی) بوسیله شوهرش محسن (با بازی حمید فرخ نژاد) هستیم که در موارد متعددی با کلام یا رفتار از آوا می خواهد شرایط زندگی نو را درک کرده سعی نماید مثل زن امروزی! رفتار نماید . اما عنصر شک نیز از همان ابتدا با جریان در می آمیزد. گواه این امر پنهان کردن تکه کاغذی است بوسیله آوا که اتفاقا با اکت های عجیب اغراق شده سعی در بازنمایی هرچه بیش تر آن دارد.

به بیان دیگر بیش از آن که فیلم دیدنی بخواهد صرفا گذار از سنت را پر رنگ نماید ، از اول تکلیف بیننده را روشن می نماید ؛ یعنی عنصر شک را به شکلی واضح وارد فیلـم نامـه می نماید تا مخاطب بداند با محیط ی شک آلود و دیوارهای بلند بی اعتمادی مواجه است. این شک زمانی بیش تر به جان فیلم جذاب می افتد که آوا به اضافه مخفی کردن کاغذ (پنهان کاری)، به شدت به ارتباط ها پیام کوتاه ها و اساسا گوشی تلفن همراه محسن مشکوک است و مدام راجع به مکالمات، قرارها گفت گوهایش او را به شکلی وسواسی بیمارگونه وسوال پیچ می نماید .

تا این جای کار بد نسیت می تواد داستانی بکر از آب در بیاید. اما گیم های ناامید کننده خط داستانی بی سر ته تمام چیز را به هم می ریزد. اصلا معلوم نیست ریشه ی این شک آوا کجاست؟ این شک آن قدر شدید است که نمی توان خانواده ای را با این میزان بی اعتمادی و یک فرزند ۱۰ ساله تصور کرد. به بیان آسان این شک آوا نسبت به همسرش کاملا روی هواست و ابدا باور پذیر نیست و مخاطب دائما برای قبولاندن این میزان و کیفیت از بی اعتمادی با درگیر است. حوادث فرعی سر جای نیستند فیلم جذاب نامـه شبیه اتومبیل صفر نو و صفر کیلومتر است که تمام اجزای آن از باز شده و درون جعبه گذاشته شده اند انسجام درونی به تبع آن کشش اصلا در فیلم دیدنی شکل نمی گیرد.

به علاوه گیم ها زیاد ضعیف اند. حتی برچسب ابراهیم حاتم کیا به عنوان یکی از اسطوره های بی تکرار فیلم جذاب های دفاع مقدس هم نمی تواند کارساز باشد و اتفاقا گیم تصنعی، بی روح، نچسب رقت انگیز او درست پاشنه ی آشیل فیلـم می شود. هرچند حمید فرخ نژاد، همان فرخ نژاد دائمی است و ظرافت ریزه کاری خاصی در گیم اش دیده نمی شود مثل همـواره بالاتر از متوسط ایفای نقش می نماید . هم چنین اوج کج سلیقگی در گزینش مهتاب کرامتی است جهت نقش آوا که هرچند چهره ی یک زن نگران متلاطم را می تواند با خود داشته باشد، ولی اصلا در قاب فیلـم جا نمی گیرد و برگی می شود بر عدم موفق یت اکت گیم در زندگی خصوصی آقا خانم میم نهایتا بازیگر خردسال نقش پارسا (با بازی امید روحانی) که نقشش اساسا به طور بالقوه فاقد ریزه کاری های ویِژگزینشه پیش بینی شده بود.

اما علاوه بـر گیم های نه چندان دل چسب، فرد پردازی های ضغیف آزار دهنده است. اما شخصیت محسن به مراتب اوضاع بهتری دارد، اما در مورد آقـای دکتر (با گیم ابراهیم حاتمی کیا) به ویژه آوا با کاستی های زیاد رو به رو هستیم. هرچند همان گونه که ابتدا بیان شد، شخصیت ها کاملا نشانگر ی گروه های فکری و اجتماعی معین ی هستند ، اما در مورد آوا به ویژه از تیپ چیزی فراتر نمی رود بدتر آن که همان تیپ درست رسا در نیامده است.

ضمن آن که بی دقتی های در فیلم جذاب مشاهده می شود که به شدت روی مغز بیننده رژه می رود.سکانس تعقیب آوا توسط محسن به شدت دم دستی آماتور است؛ هرچند به لحاظ جریان گویی نقطه ی عطف و زیاد مهمی به شمار می آید، ولی از لحاظ تهیه و تولید شدیدا ضعیف است. هم چنین است بعضی نماها؛ برای مثال جایی که محسن دستپاچه به دنبال آوا تمام هتل را زیر رو می نماید دست انتها با لبـاس ی به ریخته به اتاق برگشته و می خوابد، پس کات و محسن با ولوم تلفن از خواب بیدار می شود و حتی گره ی کرواتش کوچک ترین نقصی ندارد!!!

اما می بایست انتها بندی فیلم جالب را یکی از برجسته ترین بخش های آن دانست. از لحاظ قاب بندی و نما، عینا شبیه نماهای آغازین است؛ با این فرق که دعوای شدیدی بین زن شوهر شکل می گیرد آوا با گریه اتومبیل را ترک می نماید ، محسن به دنبال او پیاده می شود و فرزندشان پارسا که به شکلی نمادین در صندلی عقب شاهد این بگو مگو هاست، فقط نظاره می نماید . در واقع انتها بندی فیلـم نشان می دهد که شاید تغییر خیلی ی در ظاهر خانواده ی مهراد نسبت به شروع سفر رخ نداده، ولی هسته ی زندگی آن ها زلزله ای بزرگ پس لرزه هایی ویران گر را به خواهد دید.

در کل زندگی خصوصی آقا خانم میم البته اگر چه از لحاظ داخـل مایه یک اتفاق نو به شمار می آید. مردی که از همسرش می خواهد لبـاس های جذاب بپوشد تا با کلاس! جلوه نماید ، زنی که به هوای حفظ آبروی همسر!، ناگهان با آرایـش غلیظ وارد جمع می شود مرد در دوگانگی بین تایید تقبیح دست پا می زند حتی گفت گوهایی که هرچند در زندگی خصوصی هرکسی می تواند پیش آمده باشد ولی شنیدن آن در قالب فیلم زیبا TV ی ایرانی نسبتا کم سابقه است. ولی بایستی قبول کرد به شدت در حق پتانسیل فیلم جالب ، داخـل مایه محتوا اجحاف شده اثری که می توانست به خاطر بکر بودن – حداقل در TV ایران – اثری رفیق داشتنی و مانا باشد، به فیلم جالب ی پایین تر از میزان متوسط نزول کرده است ابه احتمال زیاد لا این بیش از تمام می تواند هشداری باشد جهت روح الله حجازی که پرکاری اش در تله فیلم جذاب ها، شاید نگاه تلویزیون ی او را در تولید و ساخت از عمق به سطح نزدیک کرده است.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

مزایا و معایب تست های روانشناسی

مزایا و معایب تست های روانشناسی در این مطلب قصد داریم تا شما دوستان را …