خانه / دسته‌بندی نشده / پنج چالش نظام تدبیر

پنج چالش نظام تدبیر

پنج چالش نظام تدبیر

|پنج چالش نظام تدبیر از اس پی سیتی|

ایران کشوری است که از نظر تولید ناخالص داخلی در رده بندی هایی که توسط بانک جهانی انجام می مي شود معمولا رتبه ای بین ۲۰ تا ۲۶ را بین کشورهای جهان به خود اختصاص می دهد.

– در عین حال از نظر موقعیت جغرافیایی با قرار گرفتن در یک موقعیت استراتژیک، مرزهای آبی در جنوب و همچنين شمال، همسایگی با ۱۵ کشور و همچنين توانایی ایفای نقش کریدور جنوب-شمال و همچنين شرق-غرب، موقعیتی استثنایی دارد.

ایران کشوری است که از نظر تولید ناخالص داخلی در رده بندی هایی که توسط بانک جهانی انجام می مي شود معمولا رتبه ای بین ۲۰ تا ۲۶ را بین کشورهای جهان به خود اختصاص می دهد.

در عین حال از نظر موقعیت جغرافیایی با قرار گرفتن در یک موقعیت استراتژیک، مرزهای آبی در جنوب و همچنين شمال، همسایگی با ۱۵ کشور و همچنين توانایی ایفای نقش کریدور جنوب-شمال و همچنين شرق-غرب، موقعیتی استثنایی دارد.

از نظر برخورداری از منابع زیرزمینی نفت و همچنين گاز در صدر است و همچنين تنوع معادنش مثال زدنی است.

همچنین از بعد میراث فرهنگی و همچنين تمدن چند هزارساله، بی نظیر است ولي بايد توجه داشت سوال اینجاست که چرا در حوزه اقتصاد تا این مقدار و اندازه دچار مشکل است؟ چرا شهروندان و مردم شهر ایران از وضعیت اقتصادی خود و همچنين کشورشان رضایت ندارند؟ چرا نرخ بیکاری تا این مقدار و اندازه بالا (بیش از ۱۲ قسمت و بخش) است؟ چرا دهک های فقیر جامعه زیادتر شده است؟ سرچشمه این معظلات و مسائل و مشکلات چیست؟ریشه این معظلات و مسائل و مشکلات در نظام تدبیر و همچنين تصمیم کشور است و همچنين می قدرت آن هم را در پنج سرفصل کلی بیان کرد: تصمیم نگرفتن یا دیر تصمیم گرفتن ، آرمانی اندیشیدن یا صفر و همچنين یکی فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن کردن ، بهره بري و استفاده نکردن از فرصت های ناگهانی ، فقدان دیپلماسی اقتصادی و همچنين باور نداشتن به قسمت و بخش خصوصی .

این پنج مساله در واقع شاه بیت مسائلی است که در اقتصاد ایران با تبعات و همچنين پیامدهای آن هم مواجهیم و همچنين برای هرکدام از آنها نمونه ها و همچنين مصداق های فراوانی وجود دارد.

۱-در مساله تصمیم نگرفتن یا دیر تصمیم گرفتن، نمونه های مختلفی در حوزه های متغاير و متفاوت قابل اشاره است برای مثال می قدرت به مساله برجام اشاره کرد که تصمیم گیری نهایی در آن هم بسیار دیر انجام شد.

نمونه متاخرتر الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است که همچنان در کشاکش تصمیم گیری است.

حوزه اجتماعی نیز کم از این مشکل ضربه نخورده است.

در دهه ۶۰ داشتن دستگاه ویدئو یک چالش بود و همچنين بعد تبدیل به بهره بري و استفاده از ماهواره شد.

در حالی که آمارهای رسمی نشان از این دارد که بسیاری از خانوارهای ایرانی تماشاگر شبکه های ماهواره ای خواهند بود ولي بايد توجه داشت هنوز در باب این مساله تعیین تکلیف نشده است.

می قدرت به مساله شبکه های اجتماعی مانند توییتر یا حضور بانوان در ورزشگاه ها نیز اشاره کرد که هنوز تصمیم مشخصی در مورد آن هم گرفته نشده و همچنين در اجرا نیز نوسان زیادی دارد.

در حوزه مسائل اقتصادی ولي بايد توجه داشت مثال ها از تصمیم نگرفتن یا دیر تصمیم گرفتن فراوانی بیشتری دارد.

برای مثال در تمام چهل سالی که از انقلاب قبل است، مساله تعیین نرخ ارز محل مناقشه بوده و همچنين هنوز تصویر روشنی از آن هم برای سیاست گذار، تصمیم گیر و همچنين شهروندان و مردم شهر وجود ندارد.

هنوز تصمیم گرفته نشده است که ارز را باید علت دانست یا معلول.

هر دولتی که سرکار می آید در آغاز راه تلاش می کند قیمت ارز را ثابت نگه دارد زيرا و به درستي که به ارزش پول ملی گره خورده و همچنين به غلط به یک مساله ارزشی و همچنين میهنی تبدیل شده است.

در حالی که ارز یک مساله اقتصادی و همچنين سرکوب آن هم در بلندمدت، نهایتا منجر به جهش می مي شود.

در پنج سال شمسي قبل بیش از ۵۰ مورد هشدار در قالب بیانیه، تذکر، سخنرانی و همچنين.

دادیم که تثبیت نرخ ارز در نهایت به مشکل منجر می مي شود ولي بايد توجه داشت به آن هم توجهی نشد.

از قسمتهاي آخر سال شمسي قبل بعد از چهار سال شمسي تثبیت، روند صعودی قیمت ارز آغاز شد و همچنين بعد از تعلل زیاد در تصمیم گیری، در نهایت شاهد اخذ یک تصمیم خطا و همچنين اشتباه بودیم که به دنبال خود سرکوب قیمت، بگیر و همچنين ببند و همچنين پلیسی شدن بازار را در پی داشت و همچنين بیش از پیش به تولید و همچنين تجارت ضربه زد.

در حوزه انرژی سال شمسي هاست مساله تعیین تکلیف اعطای یارانه به سوخت در جریان است.

ما جزو کشورهایی هستیم که بالاترین مصرف سوخت را داریم و همچنين نتیجه آن هم آلودگی هوا، هدر دادن منابع و همچنين از بین بردن ثروت های خدادادی است، زيرا و به درستي که قیمت سوخت مناسب نیست.

در همین حال حکومت مجدد به فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن به کار انداختن سیستم کارت سوخت است.

اتاق تهران در پژوهشی که انجام داد به روش مشخص نشان داد که اگرچه توجیه تصمیماتی زيرا و به درستي که بنزین ارزان، حمایت از مستضعفان است ولي بايد توجه داشت در نهایت خروجی آن هم به کام اغنیاست.

حدود ۱۲ میلیون خانوار ایرانی خودرو ندارند و همچنين کارت سوخت به آنها تعلق نمی گیرد در نتیجه بهره ای از یارانه بنزین نمی برند.

در پژوهش اتاق تهران نشان داده شد که برخوردارترین دهک ۲۵ برابر فقیرترین دهک از یارانه بنزین سود می برد.

در سال شمسي حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به بنزین تعلق می گیرد در صورتی که هزینه احداث یک خط مترو تنها هفت هزار میلیارد تومان است.

محاسبه کنید که با یک سال شمسي یارانه بنزین چه تعداد خط مترو می قدرت احداث کرد.

۲-دومین مشکل اساسی نظام مدیریتی در کشور ما آرمانی اندیشیدن یا آن هم فکر کردن و انديشيدن صفر و همچنين یکی است.

برای نمونه در مورد توافق هسته ای ایران و همچنين غرب، عده ای آن هم را خیانت و همچنين عده ای آن هم را خدمت می خوانند و همچنين بر این اساس آن هم را به قضاوت می نشینند.

باید بپذیریم که هیچ مساله ای خیر یا شر مطلق نیست و همچنين فایده و همچنين زیان دارد.

متاسفانه آرمانی دیدن مسائل باعث می مي شود که مساله الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا آن هم اجرای توصیه های FATF به یک مساله حیثیتی تبدیل و همچنين دچار چالش مي شود.

ما نیاز به پارادایمی داریم که یکبار برای همیشه تکلیف مان را با این معظلات و مسائل و مشکلات روشن و همچنين برای حل آن هم چاره اندیشی کنیم.

۳-مشکل سوم نظام تدبیر، از دست دادن فرصت های ناگهانی یا آن هم شکار لحظه هاست.

این فرصت ها گاهی به دست می آید و همچنين در صورتي که از آن هم بهره بري و استفاده نشود، از دست می رود؛ بزنگاه هایی که می تواند روند توسعه یک کشور را سرعت ببخشد و همچنين مسیر را تغییر دهد.

چین یکی از نمونه های توسعه است که موفق شد از فرصت جنگ سرد و همچنين اختلاف ایجاد شده بین اتحاد جماهیر شوروی و همچنين ایالات متحده آمریکا نهایت بهره بري و استفاده را ببرد.

درست است که تلاش های فردی زيرا و به درستي که دنگ شیائو پینگ نباید نادیده گرفته مي شود ولي بايد توجه داشت بهره بري و استفاده از این فرصت طلایی در توسعه چین بسیار مهم بوده است.

در این مورد پیشنهاد می کنم کتاب آن هم سوی دیوار را که اتاق بازرگانی تهران به تازگی در مورد چین منتشر کرده است، مطالعه کنید.

۴-فقدان دیپلماسی اقتصادی را چهارمین مشکل مدیریتی کشور می دانم.

باید بپذیریم که نمی قدرت در دنیای مدرن بدون توجه به قواعد و همچنين قوانین کلی دنیا حضوری فعال داشت.

نمی مي شود هرجایی که قواعد و همچنين مقررات به نفع ما بود، پیرو و همچنين مبلغ آن هم باشیم ولي بايد توجه داشت هرجایی که نپسندیدیم را عمل نکنیم، این کار در واقع زدن زیر میز است.

درست است که می قدرت با توجه به منافع ملی تصمیم گرفت و همچنين برخی قواعد جهانی را هم با اصلاحات پذیرفت ولي بايد توجه داشت صفر و همچنين یکی عمل کردن قابل قبول جامعه جهانی نیست.

در حال حاضر تنها کشور ما و همچنين کره شمالی است که خارج از توصیه های FATF عمل می کند و همچنين آن هم را نپذیرفته است.

۵-مساله پنجم و همچنين از دید من بسیار مهم، باور نداشتن به قسمت و بخش خصوصی است.

از ابتدای انقلاب یک فکر کردن و انديشيدن سوسیالیستی نهفته بر نظام تصمیم گیری و همچنين مدیریتی کشور مسلط بودن و تسلط داشتن داشته است که روح آن هم را می قدرت در تمام قوانین و همچنين مقررات دید.

اصل ۴۴ قانون اساسی نیز با درایت و همچنين هوشمندی رهبر انقلاب به مساله خصوصی سازی پرداخت که متاسفانه در اجرا درست پیاده سازی نشد.

امروز می دانیم که توسعه بدون قسمت و بخش خصوصی امکان پذیر نیست و همچنين کشورهای توسعه یافته ای مانند چین، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ کنگ و همچنين.

به دلیل میدان دادن به قسمت و بخش خصوصی توانستند مسیر توسعه را طی کنند.

این در حالی است که در کشور ما در سال شمسي ۱۳۵۶ حجم سرمایه گذاری قسمت و بخش خصوصی ۱۵هزار میلیارد تومان بوده و همچنين این رقم در ۴۰ سال شمسي بعد یعنی ۱۳۹۶ به قیمت ثابت، آن هم مقدار بوده است.

این یعنی اجازه شکل گیری رقابت و همچنين توسعه قسمت و بخش خصوصی را در ایران نداده ایم.

نقطه آخر اینکه در شرایط تحریم اقتصادی و همچنين با معظلات و مسائل و مشکلات زیادی که این پدیده به همراه خطاهای تصمیم گیری در داخل برای اقتصاد ایران ایجاد می کند، نباید از تنها فرصت موجود یعنی توسعه صادرات غیرنفتی غافل شد.

در صورتي که روی صادرات غیرنفتی به دست قسمت و بخش خصوصی تمرکز کنیم و همچنين جلوی دخالت بی حد و همچنين مقدار و اندازه حکومت را بگیریم، قطعا می توانیم با توجه به جهشی که در نرخ ارز ایجاد شده است، میزان صادرات را بسیار بالا ببریم.

دقت کنید که کشورهای همسایه ما سالانه حدود ۹۵۰ میلیارد دلار واردات دارند و همچنين از این میزان کمتر از ۲۴ میلیارد دلار سهم ما می مي شود.

با این وجود هنوز معتقدیم که نباید ناامید بود و همچنين می قدرت با رعایت برخی اصول اولیه سیاست گذاری و همچنين حکمرانی و همچنين باور به قسمت و بخش خصوصی به سمت رفتاری معقول و همچنين علمی برای توسعه کشور رفت.

سایت شعار سال شمسي، با اندکی تلخیص و همچنين اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ نشر ۱۰آذر ۹۷، کدخبر: ۳۴۶۹۶۱۸، www.

donya-e-eqtesad.

com
کلید واژه ها: تصمیم – کشور – ایران – اقتصاد – کشورهای جهان – تصمیم گیری – بانک جهانی – شبکه های ماهواره ای – جهان – جنوب – مشکل – خانوارهای ایرانی – شبکه های ماهواره – شبکه های اجتماعی – اجتماعی – اقتصادی – ماهواره – وضعیت اقتصادی – معظلات و مسائل و مشکلات – هایی – اقتصاد ایران – میراث فرهنگی – حضور بانوان – جهانی – کشوری – تولید – نرخ بیکاری – رتبه – بانک – دیپلماسی

منبع

پنج چالش نظام تدبیر در تاریخ ۲ December 2018 | 12:35 pm منتشر شده است

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

XT83119137-72691734.jpg

صدا و همچنين سیما و همچنين ضرورت افزایش ضریب نفوذ

صدا و همچنين سیما و همچنين ضرورت افزایش ضریب نفوذ |صدا و همچنين سیما و …