خانه / دسته‌بندی نشده / حکومت رسانه راه حل گرا می خواهد

حکومت رسانه راه حل گرا می خواهد

حکومت رسانه راه حل گرا می خواهد

|حکومت رسانه راه حل گرا می خواهد از اس پی سیتی|

هر رسانه ای مسئولیت اجتماعی خودش را در قبال شرایط و همچنين وضعیتی که در آن هم بسر می برد، باید انجام دهد.

یکی از این مسئولیت ها که امروز به دیگر مسئولیت های رسانه های سنتی اضافه شده است، – ” ـ عصر حاضر که دوران انفجار اطلاعات و همچنين شکوفایی دانش و همچنين گسترش رسانه‏های جمعی نام گرفته، آبستن حوادث و همچنين اتفاقات بی‏شمار است.

اوضاع نابسامان اجتماعی و همچنين اقتصادی در جامعه امروز کشور، می‏تواند منجر به آسیب‏های جدی به روح و همچنين روان جامعه مي شود.

افسردگی، ناامیدی، اضطراب، خشم و همچنين خشونت، هراس اخلاقی و همچنين افزایش بزهکاری شامل این آسیب‏ها خواهند بود که در بزنگاه‏های بحرانی بروز و همچنين ظهور بیشتری می‏یابد.

در چنین شرایطی رسانه‏ها نقش بسزا و همچنين غیرقابل ناديده گرفتن در تخفیف یا تشدید این دست آسیب‏های روانی و همچنين اجتماعی می‏توانند بازی کنند.

رسانه‏ها می‏توانند ناامیدی، هراس و همچنين اضطراب مضاعفی تولید و همچنين تحرکات هیجانی اقتصادی و همچنين اجتماعی را افزایش دهند و همچنين بالعکس، موجبات شکیبایی، امیدواری و همچنين تاب‏آوری اجتماعی را فراهم آورند.

رسانه‏ها در شرایط بحرانی یکی از مهم‏ترین تيم‏های مرجع و همچنين تعیین کننده خواهند بود که نقش رهبری مخاطبان و همچنين شهروندان را به دست دارند.

بر این اساس رسالت حساسی بر دوش فعالان رسانه‏ای در شرایط بحران قرار دارد.

در این ارتباط و رابطه با محمد مهدی فرقانی، رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و همچنين استاد ارتباطات و همچنين روزنامه‏نگاری به گفت‏ و همچنين گو نشستیم.

فرقانی معتقد است که در موضوع اعتماد عمومی و همچنين امید اجتماعی دچار مساله شده‏ایم.

جامعه رسانه‏ای و همچنين وسایل ارتباط جمعی به ویژه نشريات و مطبوعات و همچنين روزنامه‏ها، چه در ایران و همچنين چه در دیگر کشورهای جهان، نقش مهم و همچنين تعیین‏ کننده‏ای در مدیریت و همچنين کنترل بحران‏های اجتماعی، سیاسی و همچنين اقتصادی جامعه دارند.

به‏ویژه در حال حاضر چه بخواهیم و همچنين چه نخواهیم، رسانه‏ ها در دوران کنونی قسمت و بخش جدایی ‏ناپذیر از زندگی شهروندان و مردم شهر شده اند و همچنين شهروندان و مردم شهر در طول شبانه‏ روز از محتوای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، آموزشی و همچنين سرگرمی رسانه ‏ها بهره بري و استفاده می کنند.

رسانه‏ها با اطلاع‏ رسانی و همچنين فرهنگ‏سازی به عنوان دو کارکرد اصلی خود می‏توانند در ایجاد، تثبیت و همچنين افزایش امنیت اجتماعی نقش موثری ایفا کنند.

در این باره لطفا توضیح ‏دهید؟ هر رسانه ای مسئولیت اجتماعی خودش را در قبال شرایط و همچنين وضعیتی که در آن هم بسر می برد، باید انجام دهد.

یکی از این مسئولیت ها که امروز به دیگر مسئولیت های رسانه های سنتی اضافه شده است، رصد کردن محتواهای شبکه های ماهواره ای و همچنين شبکه های مجازی و همچنين به نوعی راستی آزمایی و همچنين محک زدن و همچنين تعیین تکلیف کردن آنهاست.

به این معنا که شهروندان و مردم شهر در این هجمه خبری و همچنين در زیر این آوار خبرهاي جديد امکان راستی آزمایی و همچنين امکان ارزش گذاری روی اطلاعاتی که دریافت می کنند را ندارند.

نه تخصص و همچنين مهارتش را دارند و همچنين نه به دلیل این حجم سنگین آوار خبری، حتی در صورتي که تخصصش را داشته باشند، امکان راستی آزمایی اش را ندارند.

یکی از کارکردهای مهم رسانه های سنتی به ویژه در صورتي که خواهان کسب اعتبار و همچنين جلب اعتماد مخاطب خودشان خواهند بود، این راستی آزمایی است و همچنين باید آن هم را به عنوان یک برنامه جذاب و جالب و خوب ثابت در دستور کار قرار بدهند و همچنين دنبال کنند، یعنی مخاطب بتواند که از طریق رسانه های سنتی به محتوایی برسد که دنبال آن هم است، یعنی اقتدار و قدرت محک زدن اطلاعات مجازی در شبکه های مجازی و همچنين رسانه های ماهواره ای و همچنين امثال آنها را داشته باشد.

نقطه دوم این است که همچنان که نقدها و همچنين نارضایتی ها ابراز می مي شود، با این تعادل و همچنين توازن به واقعیت های اجتماعی هم بپردازند.

برای مثال وقتی صحبت از کاهش اقتدار و قدرت خرید شهروندان و مردم شهر و همچنين تورم می مي شود، به علل و همچنين عوامل و همچنين ریشه های آن هم هم پرداخته مي شود و همچنين این آگاهی را توامان در مخاطب ایجاد کنند که به سرخوردگی دامن نزند.

ملتی که آگاه مي شود، بهتر می تواند با بحران ها و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات جامعه اش مواجه مي شود و همچنين راحت تر با آنها کنار می آید.

در صورتي که فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن کند که مسئولان اصلا مساله اش را نمی شناسند و همچنين کاری به آن هم ندارند، دچار اضطراب، تشویش و همچنين نارضایتی مفرط می مي شود.

بنابراین این مهم است که ما در بازنمایی و همچنين بازتاب واقعیت های اجتماعی به زمینه ها ریشه ها و همچنين بسترهایی که این وضعیت را به وجود می آورند، بپردازیم و همچنين به حل آن هم کمک کنیم.

رسانه ها امید کاذب نمی توانند بیافرینند، ولي بايد توجه داشت می توانند ناامیدی کاذب هم خلق نکنند.

در حال حاضر جامعه ما درگیر این وضعیت است.

به این منظور حکومت و همچنين حکومت باید در همه جا حاضر و همچنين ناظر و همچنين فعال بر وضعیت نامطلوب اجتماعی و همچنين اقتصادی شهروندان و مردم شهر باشد.

با شعار چیزی حل نمی مي شود.

باید با عمل به شهروندان و مردم شهر نشان دهند که به فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن آنها خواهند بود.

امید را یک شبه نمی قدرت زایل کرد، یک شبه هم نمی مي شود، خلق کرد با این توضیح که ایجاد امید سخت تر از زائل کردن آن هم است، برای اینکه با یک گرانی ممکن است، قسمت و بخش مهمی از امید اجتماعی شهروندان و مردم شهر فروبپاشد، ولي بايد توجه داشت مدت ها طول می کشد تا شهروندان و مردم شهر به آنچه که دارد اتفاق می افتد به چشم امید نگاه کنند و همچنين اعتماد از دست رفته بازسازی مي شود.

ما امروز در حوزه امید اجتماعی و همچنين اعتماد عمومی دچار مساله هستیم، ولي بايد توجه داشت یادمان باشد که رسانه ها در این زمینه هم مسئولیت دارند و همچنين هم در عین حال نمی قدرت از آنها انتظار معجزه داشت.

یک مجموعه ای باید دست به دست هم بدهد تا بتوانیم این امید زخم خورده را بازسازی کنیم.

نشر خبرهاي جديد نادرست و همچنين جعلی نوعی جنایت عمومی است.

یعنی به منزله پاشیدن اسید نااطمینانی و همچنين ناامیدی به صورت جامعه است.

برای اینکه امید ملی بازسازی مي شود، نیازمند آن هم هستیم که دست کم برای مدتی دست به سکوت ملی بزنیم.

با سکوت ما هیچ چیزی از دست نمی‏رود و همچنين هیچ خبری نمی مي شود.

جامعه ما بیش از نیاز به دانستن خبرهاي جديد، نیازمند فرصت فکر کردن و انديشيدن است، نیازمند فرصت گفت و همچنين گو و همچنين نیازمند فرصت برای آرامش است.

این بخشی از سخنان آقای محسن رنانی، اقتصاددان و همچنين استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در مورد نقش رسانه‏ها در بازتولید ناامیدی و همچنين یاس است که ایرادهای زیادی به آن هم وارد شد.

نظرتان در مورد نامه آقای رنانی چیست؟ آیا با این سکوت رسانه‏ای و همچنين ملی که مطرح می‏کنند موافق هستید؟من صد در صد با محتوا و همچنين ایده نامه دکتر رنانی موافق هستم.

به ویژ حالا که جامعه ایران آماج خبرهاي جديد منفی فضای مجازی، تلویزیون های ماهواره ای و همچنين البته برخی رسانه های داخلی است و همچنين معتقد هستم که می تواند مرهمی بر زخم های عمیق اجتماعی باشد، ولي بايد توجه داشت این ایده در عمل قابل تحقق نیست.

کاش می شد، حتی برای روزهایی در خلا خبری بسر ببریم و همچنين به نظر بنده یکی از درمان های بشر خبر زده امروز همین است، ولي بايد توجه داشت امکان فرورفتن در سکوت و همچنين خلأ خبری نداریم.

سکوت خبری ما میدان عمل را به فیک نیوزها می دهد.

ما امکان اینکه بتوانیم فضای مجازی را به سکوت بکشانیم، نداریم.

برای مثال فرض کنید فضای داخلی را فیلتر کنیم، فضای بین المللی را نمی توانیم فیلتر کنیم.

فضای همه رسانه ها را نمی توانیم که فیلتر کنیم حتی در صورتي که خیلی از نخبگان تصمیم بگیرند که سکوت کنند.

رسانه هایی که همگی در قامت تلفن همراه تجمیع شده اند.

در قبل می گفتیم که رادیو را روشن نمی کنیم، تلویزیون را روشن نمی کنیم یا روزنامه نمی خوانیم، ولي بايد توجه داشت امروز تلفن همراهی که در دست مان است، خودش چند رسانه ای است.

همزمان همه رسانه ها را اعم از صدا، تصویر، متن و همچنين فیلم را در برمی گیرد.

من موافقم و همچنين معتقد هستم که ما امروز به خلا خبری نیاز داریم تا جریان خبری.

ما نیاز داریم که مدام در معرض بمباران خبرهاي جديد منفی قرار نگیریم.

تو وقتی رسانه های داخلی و همچنين خارجی را باز می کنید، در مجموع جز بازتولید یاس وناامیدی چیزی دیگر به تو نمی دهند.

ممکن است که در لابه لای آنها دو تا خبر مثبت هم باشد، ولي بايد توجه داشت در واقع وقتی گفتمان خبری آنها را تحلیل محتوا و همچنين ارزیابی می کنیم، می بینیم که فضای این گفتمان منفی و همچنين یاس آفرین است و همچنين امکان اینکه شرایط را به سمت چنین سکوتی، چنین تاملی در خویش و همچنين چنین فضاسازی برای بازتولید آرامش و همچنين ایجاد فرصت برای اقدام و همچنين عمل حکومت برسیم، گرچه مطلوب ولي بايد توجه داشت در عمل سخت و همچنين ایده آلیستی است.

من فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن نمی کنم که منظور آقای رنانی این باشد که ما نیاز به امید آفرینی کاذب داریم.

منظور این است که یاس را باز تولید و همچنين تکثیر نکنیم.

ناامیدی و همچنين بی اعتمادی اجتماعی را از طریق پرداختن به خبرهاي جديد منفی صرفا و همچنين عدم رعایت توازن و همچنين تعادل تکثیر نکنیم.

تو وقتی که در یک شرایط تعادلی کار رسانه ای می کنید، خبرهاي جديد مثبت را در کنار خبرهاي جديد منفی، موفقیت ها را در کنار شکست ها و همچنين راه حل را در کنار بن بست ها ارائه کنیم.

در نتیجه یک نوع توازن خبری ایجاد می مي شود که می تواند، هم امید و همچنين هم نگرش انتقادی شکل بگیرد.

که این تحرک اجتماعی ایجاد می کند که مطالبه گری از مسئولان نتیجه آن هم باشد و همچنين در عین حال کمک کند، به پیدا کردن راه های برون رفت از معظلات و مسائل و مشکلات اجتماعی.

این مجموعه متعادل و همچنين متوازن را رسانه ها باید نمایندگی کنند.

حکومت چگونه و چطوري می تواند از این فضا به نفع خود بهره ببرد؟ چه کاری باید انجام دهد؟ نقطه مهم این است که باید پادزهر آن هم را پیدا کرد.

یعنی حکومت در این زمینه باید ابتکار عمل داشته باشد و همچنين خبر تولید کند.

در بحث برجسته سازی خبرهاي جديد به تولید و همچنين بازتولید خبرهاي جديد مثبت برای تزریق امید به روحیه عمومی دست بزنند.

تا شهروندان و مردم شهر صدای جديد و تو و تازه ای بشنوند.

اجازه پر و همچنين بال زدن به فیک نیوزها را ندهیم.

فیک نیوزها در شرایط خلأ خبری خیلی موثرتر عمل می کنند.

در شرایط ناامیدی، انفعال خبری و همچنين مهم تر از آن هم انفعال مسئولان بهتر عمل می کنند.

تو در صورتي که فیک نیوزها را در یک جامعه امیدوار و همچنين برخوردار از یک رفاه نسبی منتشر کنید، هرگز تاثیر و همچنين بردِ برای مثال شرایطی که یک جامعه در فقر و همچنين یاس و همچنين ناامیدی بسر می برد نخواهند داشت.

بنابراین ما باید جامعه خودمان را واکسینه و همچنين آسیب پذیری آن هم را کم کنیم، تا فیک نیوزها نتوانند عمل کنند و همچنين اثرگذار باشند.

در سال شمسي های اخیر فضای مجازی هم به عاملی برای تخریب امید اجتماعی تبدیل شده است.

فضای مجازی گرچه سرمایه بزرگی برای انسجام اجتماعی و همچنين گسترش آگاهی ها و همچنين بلوغ اجتماعی است، ولي بايد توجه داشت وقتی بدون آگاهی از نحوه بهره بري و استفاده به دست شهروندانی می افتد که تنها و فقط برای شناخته شدن و شهرت یا اقتدار و قدرت، هر خبر و همچنين تحلیلی را در آن هم منتشر می‏کنند بدون آنکه دقت کنند که چه آسیبی به امید اجتماعی می‏زنند، می‏تواند ضد امید عمل کند.

نظرتان در این باره چیست؟ نقش فضای مجازی و همچنين شبکه‏های مجازی را در حال حاضر در بازتولید امیدواری اجتماعی موثر می‏دانید؟ این فضا چگونه و چطوري می‏تواند به یاس و همچنين سرخوردگی اجتماعی دامن بزند؟ ببینید فضا و همچنين شبکه‏های مجازی دست غیرحرفه ای هاست.

در ثانی مسئولیت اجتماعی را نمی قدرت از این فضا انتظار داشت.

ثالثا در خیلی از موارد خصومت ها، غرض ورزی ها، تسویه حساب ها و همچنين امثال اینها دخیل در تولید محتوا خواهند بود.

حتی ممکن است که کم اطلاعی و همچنين سطحی نگری به عنوان یک آفت در فضای مجازی عمل کند.

در این شرایط فضا بیشتر به یاس آفرینی و همچنين تولید فضای اندوه منتهی شده است.

این همه ضعف را رسانه های سنتی باید جبران کنند.

منظور بنده از رسانه های سنتی اعم از نشريات و مطبوعات، خبرگزاری ها، رادیو و همچنين تلویزیون است.

ما این موارد را هنوز رسانه های سنتی می دانیم.

شاید ۱۰- ۱۵سال پیش بازار، مسجد، حسینیه و همچنين قهوه منزل و خانه ها و همچنين امثال این موارد می دانستیم، ولي بايد توجه داشت سنت هم هر روز دارد بازتعریف می مي شود و همچنين با توجه به تحولات زمان امروز به روش تقریبی وقتی از رسانه های سنتی صحبت می کنیم، منظور همین مواردی است که اشاره شد، نه اینکه خیلی عقب برگردیم.

البته رسانه های سنتی یادمان باشد که به روش کامل سنتی نماندند، بلکه خودشان را تا حدی با فضای مجازی مطابق و يکدست کردند و همچنين از محتوای فضای مجازی و همچنين جدید بهره مند می شوند.

همچنان که فضای مجازی از محتوای آنها بهره بري و استفاده می کند و همچنين این تبادل اطلاعات و همچنين خبرهاي جديد گرفته شده است.

در کل ببینید ما نمی توانیم در تولید محتوای فضای مجازی دخالت کنیم.

البته هیچ اشکالی در این زمینه وارد نیست، چرا که در این فضا صداهایی به گوش می رسد که قبلاً امکان شنیدنش نبود و همچنين این یک فرصت است، برای شهروندانی که از تریبون های رسمی محروم خواهند بود.

بنابراین بحث ما این نیست که این فضاها را محدود و همچنين فیلتر کنیم.

فضای رسانه های فارسی زبان خارج از کشور را چگونه و چطوري ارزیابی می‏کنید؟ در مجموع در صورتي که فضای رسانه های فارسی زبان خارج از کشور را رصد کنید و همچنين قسمت و بخش بگیرید، قسمت و بخش بسیار بالایی از آنها محتوایی منفی و همچنين ناامیدکننده و همچنين تیره و همچنين تار و همچنين به نوعی مولد سرخوردگی است.

طبیعتا القای پیوسته و همچنين مستمر و همچنين پرقدرت می تواند محتواها، خبرهاي جديد، اطلاعات و همچنين مطالبی که به نوعی می خواهند امید را در دل شهروندان و مردم شهر نگهدارند، تحت الشعاع و همچنين تحت تاثیر قرار می دهد و همچنين روحیه عمومی را به شدت مورد آسیب قرار می دهد.

در صورتي که خبرهاي جديد چند ماه قبل را مرور کنیم، به نظر تو کدام قسمت و بخش از خبرهای رسانه‏ای بیش‏ترین نقش را در تولید اندوه اجتماعی، بی‏اعتمادی، نارضایتی و همچنين سرخوردگی جامعه داشته است؟ در ماه های اخیر به ویژه در بحث بحران ارز، سکه و همچنين مسکن احساس عموم شهروندان و مردم شهر این بود که جامعه به حال خود رها شده است و همچنين هیچ کس به فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن نیست.

شهروندان و مردم شهر تنها و همچنين بی پشت و همچنين پناه خواهند بود و همچنين خودشان باید برای اتفاقاتی که پیش می آید راه حل پیدا کنند.

این احساس ویرانگر است، در صورتي که در جامعه شکل بگیرد؛ یعنی قطع امید از دولتی که از طریق آرای عمومی روی کار آمده است.

از حکومت انتظار می رود به داد شهروندان و مردم شهر برسد.

این یک اصل کلی است و همچنين در هر جامعه این اصل باید رعایت مي شود.

البته حکومت در پیوند با حاکمیت منظور است.

این امید اجتماعی که به آن هم اشاره شد، در صورتي که در هر جامعه ای خدشه دار مي شود آن هم جامعه تا زمانی که این امید اجتماعی امکان بازسازی پیدا کند، روی رستگاری نخواهد دید.

برای مثال تو بازار خودرو را نگاه کنید و همچنين به اخباری که در این حوزه منتشر می مي شود، دقت کنید.

ببینید چند ماه است که به حال خودش رها شده است.

چگونه و چطوري قیمت ها دارد بالا می رود.

چگونه و چطوري مردمی که ثبت نام کردند و همچنين ماه ها از تحویل خودروی آنها می گذرد، ولي بايد توجه داشت خودروسازها هر روش که بخواهند با شهروندان و مردم شهر و همچنين انظار و افکار عمومی بازی می کنند و همچنين فیک نیوز در اختیار رسانه های مجازی و همچنين تلویزیون های ماهواره ای قرار می دهند.

همین بازی خودروسازها کافی است، تا ملتی را به حکومت بی اعتماد کند.

وقتی همه چیز در کشور ما حالا واقعی یا غیرواقعی دولتی است و همچنين وقتی که خودروسازها در چنگ حکومت خواهند بود، هرگونه بدقولی، هر گونه حرکت آنها به حساب حکومت گذاشته می مي شود.

حکومت خیال می کند که شخص فلان وزیر یا رییس جمهور برای مثال یک خلف وعده ای کرده باشند که بعد بگویند که آره این خلف وعده باعث این وضع شده است، ولي بايد توجه داشت نه این روش نیست.

در قسمت و بخش های کوچک و همچنين به ظاهر کم اهمیت ناامیدی می تواند بازتولید مي شود و همچنين بعد در تعامل با حوزه های دیگر این چرخه تولید ناامیدی آنچنان به تولید انبوه برسد که دیگر هیچ مسئول دولتی حریف آن هم نباشد.

صنعت خودرو یکی از حوزه هایی است که در تولید یاس و همچنين سرخوردگی و همچنين بی اعتمادی شهروندان و مردم شهر گوی سبقت را دزدي است.

فرآیند ثبت نام، تحویل و همچنين فروش خودرو را نگاه کنید، مگر پیدا کردن نقطه بهینه قیمت برای یک حکومت چقدر سخت است که نزدیک به یکسال است، نتوانسته از پس آن هم بربیاید یا باید بگوید که قیمت گذاری نمی کنیم و همچنين شهروندان و مردم شهر به صورت آزاد بخرند که تکلیف شهروندان و مردم شهر و همچنين خودروساز معلوم مي شود و همچنين دیگر خودروساز هیچ حقی از کمک هی دولتی نباید داشته باشد.

یا اینکه در صورتي که بگویند ما در قیمت گذاری دخالت می کنیم، باید نقطه بهینه قیمت را مشخص کنند و همچنين به شهروندان و مردم شهر توضیح بدهند که چرا این قیمت است.

نباید نسبت به دغدغه های شهروندان و مردم شهر بی تفاوت بود.

شهروندان و مردم شهر نباید رها شوند.

در صورتي که دولتی این قدر ناکارآمد است که نمی تواند قیمت یک خودرو را کنترل کند، در حوزه های دیگر هم نمی تواند مسائل شهروندان و مردم شهر را حل کند.

حکومت باید پاسخگوی رفتار خودروسازان با شهروندان و مردم شهر باشد.

من ادعا می کنم که خبرهاي جديد و همچنين اتفاق های صنعت خودروسازی ما از عدم تحویل خودرو گرفته تا اینکه یک خودروی دیگر به جای خودروی ثبت نامی می دهند، بحث قیمت ها و همچنين دلال بازی ها بخشی از آن هم عمدی است و همچنين این خبرهاي جديد مخابره شده در مورد این موضوع سهم بزرگی در تولید بدبینی، بی اعتمادی و همچنين یاس عمومی نسبت به حکومت است.

این موضوع هایی که از نظر حکومت کوچک خواهند بود و همچنين به عنوان یک مشکل خیلی ساده به آن هم نگاه می کنند، مشکل نیست! چشمه ای است که یاس و همچنين بدبینی مدام دارد از آن هم می جوشد که هنوز هم متوقف نشده است.

در صورتي که جلوی این رفتارها گرفته نشود، خبرهای آن هم به سان آتشفشانی می تواند جامعه را اذیت کند.

از طرف دیگر رسانه ها چقدر به این موضوع پرداخته اند؟ این بازار خود به تنهایی یکی از کانون های مهم تولید یاس و همچنين ناامیدی است.

شهروندان و مردم شهر در این بازار احساس رها شدگی می کنند، که این به نظر می رسد ظاهرا نوعی تعمد است.

تو به کارخانه عظیم خودرو نگاه کنید.

زمانی که ثبت سفارش ممنوع بوده و همچنين امکان واردات خودرو نداشته است، اقدام به ثبت نام و همچنين فروش کرده و همچنين از مشتریان خود پیش پرداخت های کلانی گرفته است.

در حالی که به روش قانونی مجاز به وارد کردن یک خودرو نبوده است.

حالا که خریداران به شرکت فشار آورده اند، دستگیرشان می کنند، چرا وقتی ثبت نام می کرد، کسی نیامد که بگویید تو به چه مجوزی ثبت نام می کنید؟ یا شرکتی مانند ایران خودرو قرار بوده خرداد و همچنين تیر به شهروندان و مردم شهر ماشین تحویل دهد، ولي بايد توجه داشت با گران شدن ماشین حالا با قیمت دو برابر می فروشد.

در صورتي که این قدر به خارج از کشور وابسته هستیم، در ۴۰ سال شمسي قبل چه کار کردیم که این قدر شعار خودکفایی دادیم؟ باید به ضعف هایمان اقرار کنیم.

من فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن می کنم که یک رسانه توسعه گرا باید از دو سال شمسي پیش به این احتمال ها به این پیش بینی ها می پرداخت.

در مورد این رسانه‏ توسعه‏گرا و همچنين روزنامه‏نگاری راه‏حل‏گرا بیشتر توضیح می‏دهید؟ در کل رسانه‏ها در شرایط نامطلوب یک جامعه چگونه و چطوري می‏توانند به بازسازی امید اجتماعی و همچنين اعتماد عمومی کمک کنند؟ ببینید همه چیز از دو سال شمسي پیش مشخص بوده است و همچنين فرصت کافی برای پیدا کردن راه حل، برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی و همچنين سیاست گذاری وجود داشته است.

آنها طوری برخورد می کنند که انگار همه چیز ناگهانی اتفاق افتاده است.

در حالی که بانک مرکزی می دانست.

بازار سکه و همچنين ارز این را می دانست.

بازار مسکن و همچنين خودرو هم می دانست، ولي بايد توجه داشت همه دست روی دست گذاشتند تا این معضلات به سراغ جامعه بیایید.

من فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن می کنم قصور حکومت به جای خود و همچنين اصلا قابل ناديده گرفتن نیست، ولي بايد توجه داشت یک رسانه توسعه گرا باید از دو سال شمسي پیش حداقل در زمان روی کار آمدن ترامپ به این احتمال ها به این پیش بینی ها می پرداخت و همچنين کاری می کرد که حکومت را هوشیار و همچنين آگاه کند، شهروندان و مردم شهر را آماده کند.

لوسین پای نظریه پرداز علوم سیاسی در آمریکا می گوید یکی از کارکردهای مهم رسانه ها به ویژه نشريات و مطبوعات، کاهش عوارض روانی توسعه است.

بنده می گویم یکی دیگر از کارکردهای رسانه ها، کاهش عوارض روانی بحران است.

بحرانی که به قول خود حکومت هیچ اتفاقی هنوز در حوزه فروش نیفتاده و همچنين تغییری در درآمدهای ارزهای ما ایجاد نشده است، یک شبه دلار چهار برابر شد، سکه چهار برابر شد و همچنين به تبع آنها مسکن، خودرو و همچنين.

که همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد.

حکومت هم تاکید می کند که قسمت و بخش عمده اینها روانی است.

وقتی نگاه می کنند و همچنين می بینند که حکومت قادر به حفظ ارزش پول نیست، می گویند خودمان باید به فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن خودمان باشیم.

بعد نتیجه این می مي شود که جامعه منفعت جوی فردگرایی که هر کسی سعی می کند که گلیم خودش را از آب بیرون بکشد، حتی در صورتي که به قیمت غرق شدن دیگری باشد و همچنين این شرایط در حال حاضر در جامعه ما پیش آمده است.

تو می‎بینید که برادر به برادر رحم نمی کند.

این وضعیت معلول بی اعتمادی است و همچنين به تبع آن هم خبرهای فساد.

بنابراین در جبهه شهروندان و مردم شهر باید این سطح آگاهی عمومی از طریق گفتن واقعیت ها ارتقا پیدا کند.

ارتباط پیوسته بین نهادهای حاکمیتی با شهروندان و مردم شهر از طریق رسانه ها برقرار مي شود.

رسانه هایی که هم نقد و همچنين نظارت می کنند و همچنين هم آگاهی و همچنين اطلاع می دهند.

وجه سوم حکومت و همچنين مجموعه حاکمیت است.

اینکه شهروندان و مردم شهر باور کنند که حکومت توانمند است و همچنين انگیزه حل معظلات و مسائل و مشکلات را دارد.

تئوری روزنامه نگاری توسعه چه می گوید؟ چه وظیفه ای پیش پای آنها می گذارد.

من می گویم حکومت غافل بود.

زیر مجموعه حکومت غافل بودند، وگرنه این وضعیتی که در هفت هشت ماه قبل پیش آمده به راحتی قابل پیش بینی بود و همچنين وقتی قابل پیش بینی بود قابل مدیریت هم بود.

ما نه پیش بینی کردیم و همچنين نه مدیریت.

رسانه های ما هم نیامدند و همچنين وارد عمل نشدند و همچنين بگویند، آقای حکومت، حکومت ترامپ این مدل دولتی است و همچنين زیر همه قول‏ و همچنين قرارهای حکومت قبل می زند و همچنين به هیچ اصلی پایبند نیست.

در صورتي که زیر برجام زد، تو چه کار می کنید؟ نمی توانید شعار بدهید که ما هم خارج می شویم و همچنين دیدیم که خارج نشدید.

آیا فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن کرده بودید که برای مثال این سیاست انقباضی ارزی از یک- دو سال شمسي قبل اعمال کنید که امروز ذخیره ارزی بیشتری داشته باشید؟ پیش بینی شد که صنعت خودرو چه تدابیری اندیشیده مي شود که دچار این نوسان ها نشود؟ چرا مدیران خودروساز به فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن نجات خودشان و همچنين افزودن بر سرمایه های شان خواهند بود، بدون اینکه فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن کنند که چه بحرانی را در جامعه دارند بازتولید می کنند.

به نظر من بحرانی که امروز شاهدش هستیم و همچنين بیشتر از گرانی سکه و همچنين ارز در زندگی روزمره شهروندان و مردم شهر و همچنين بر بازتولید یاس و همچنين ناامیدی دخالت داشت بازار خودرو بود.

برای اینکه سکه مساله همه شهروندان و مردم شهر نیست، ارز مساله همه شهروندان و مردم شهر نیست، ولي بايد توجه داشت شهروندان و مردم شهر با خودرو در این شهرستان دارند زندگی می کنند.

آن هم هم خودروهای داخلی که یک شبه از ۲۰ میلیون به ۴۰ میلیون می رسد.

نظریه های موسوم به اجتماعی رفتاری که گاه علوم ارتباطات نیز نامیده می شوند، از آنجا که نظریه هایی خواهند بود که از مبانی علوم جامعه شناسی و همچنين به ویژه روانشناسی و همچنين روانشناسی اجتماعی اخذ شده اند، برای تبیین نقش رسانه ها در امید و همچنين امیدواری که سازه ای شناختی است، مناسب به نظر می رسند.

چه اینکه کانون توجه این نظریه ها، ارتباط و رابطه میان رسانه، جامعه و همچنين تاثیر محتوای ارتباطی بر نگرش ها و همچنين رفتارهای مخاطبان است.

نظریه‏ها در این باره چه می‏گویند؟ نظریه‏ها مرتبط به شرایط خاص نیستند.

نظریات تنها و فقط قواعد را مطرح می کنند که خیلی تابع زمان و همچنين مکان نباشد.

در عین حال نظریه ها دو مورد خاصیت دارند.

یکی اینکه چارچوب و همچنين دستگاه فکری به ما می دهند که بتوانیم در آن هم چارچوب آگاهانه و همچنين انتخاب گر عمل کنیم.

دومین مورد این است که راهبرد به ما نشان می‎دهند.

برای مثال مطرح کردن روزنامه نگاری توسعه و همچنين راه حل گرا از همین منظر است.

در واقع راه حل گرایی چهار ویژگی کلیدی دارد: برای هر سوژه راه حلی ارائه می دهد، مخاطب را از وجود پاسخ مطمئن می کند، درس هایی برای آموختن دارد و همچنين بینشی نو را منتقل می کند و همچنين در نهایت اینکه واقع گراست و همچنين با دنیای پیرامون در قهرآرمان گرایانه نیست.

تئوری روزنامه نگاری راه حل گرا می گوید: رسانه ها باید در قبال برنامه جذاب و جالب و خوب های توسعه ای ملی چنین رفتاری داشته باشند.

در عین حال وظایف نظارتی شان را هم داشته باشند و همچنين به بسیج عمومی کمک کنند.

در کنار همه نقدها باید به حکومت راه حل نشان دهند.

به رغم اینکه مسئولان ممکن است، نتوانند به روش مستقیم از نخبگان کمک بگیرند، در اینجا باید این ظرفیت نخبگی به وسیله رسانه ها فعال مي شود و همچنين در اختیار حکومت ها قرار بگیرد.

این توانایی می خواهد که ما بتوانیم از نظریه ها در رسانه ها بهره بري و استفاده کنید و همچنين اینکه یاد بگیرید چگونه این نظریه ها را عملیاتی کنید.

در صورتي که تجربه و همچنين دانش مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري برای عملیاتی کردن تئوری ها نباشد، نظریه ها نمی توانند حرفی برای گفتن داشته باشند.

در این میان مدیران رسانه‏ها، روزنامه‏نگاران و همچنين خبرنگاران هم بی‏تاثیر نیستند.

به نظر تو این اشخاص درارتباط با وضع موجود در رسانه ها چه سیاستی را باید اعمال کنند تا بیشترین تعامل برای منافع شهروندان و مردم شهر و همچنين جامعه صورت گیرد؟ تئوری و همچنين چارچوب فکری برای روزنامه نگاران ضروری است.

در واقع باید به این نقطه مهم هم توجه داشته باشیم که روزنامه نگاری صرفا یک وجه تجربی نیست.

در صورتي که روزنامه نگار در بعد علمی و همچنين نظری به دانش آکادمیک مجهر نباشد نمی تواند روزنامه نگار حرفه ای مي شود.

در نتیجه به جای پرداختن به مسائل مهم اجتماعی و همچنين اقتصادی، از یک سو اسیر سلبریتی سازی و همچنين از سوی دیگر اسیر منفی گرایی می مي شود.

چرا؟ برای اینکه چارچوب فکری ندارد و همچنين در وضع موجود باید به دنبال چه خبرهایی باشد.

دیدگاهی که شنیده می مي شود، این است که بعضی فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن می کنند که روزنامه نگار از کلاس های دانشگاه بیرون نمی آید و همچنين روزنامه نگاری را باید در تحریریه آموخت.

من خودم کسی هستم که از کلاس های دانشگاه بیرون آمدم و همچنين در تحریریه آموخته ام.

هرچند من دانش آکادمیک را یک ضرورت انکارناپذیر برای یک روزنامه نگاری موفق می بینم، چرا که موفق ترین روزنامه نگاران تجربی امروز از پس معظلات و مسائل و مشکلات پیچیده اجتماعی برنمی آیند.

چرا که در صورتي که دستگاه فکری نداشته باشند، در صورتي که ندانند که در شرایط بحرانی نحوه مواجهه چگونه باید باشد، الزامات حرفه شان کدام است، اقتضائات توسعه ای چیست، مصلحت عمومی جامعه کدام است، نیاز اجتماعی کدام است، تشخیص همه این موارد نیاز به دانش آکادمیک دارد و همچنين بدون دانش آکادمیک، روزنامه نگاری تجربی هم ابتر است.

باید به این نقطه مهم توجه مي شود که هیچ روزنامه نگاری امروز در مواجهه با مسائل و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات اجتماعی بی نیاز از نظریه و همچنين تئوری نیست.

چرا که زمانه اینکه در روزنامه داستان بگوییم، قبل است.

امروز با فکت های سرسخت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و همچنين سیاسی سروکار داریم.

رمزگشایی از این فکت ها به کمک دانش گشودنی است.

در چنین شرایطی نه تجربه صرف جواب می دهد و همچنين نه دانش صرف.

دانش و همچنين تجربه دو بال موفقیت در تولید خبرهاي جديد حرفه ای برای جامعه گریزان از خبر خواهند بود.

این دو مقوله دید و همچنين جهان بینی را باز می کند و همچنين اقتدار و قدرت تحلیل شرایط جامعه را به روزنامه نگار می دهد.

این موضوع روزنامه نگاری راه حل گرا که مطرح شد را باید این مهندسين و متخصصين مجهز به دانش و همچنين تجربه به منصه ظهور برسانند.

روزنامه نگاری راه حل گرا تنها و فقط به دست روزنامه نگاران عالمِ مجرب قابل تحقق و همچنين امکان پذیر است.

چرا که بدون داشتن یک اقتدار و قدرت تئوریک، قادر به خوانش رویدادهای پیچیده رسانه ای نیستیم.

یادمان باشد همه این صحبت هایی که مطرح شد به هر قیمتی باید زیر چتر اخلاق به روش عام و همچنين اخلاق حرفه ای به روش خاص باشد.

برای برون‏رفت نسبی از این شرایطی که در آن هم هستیم، چه پیشنهاد رسانه‏ای دارید؟ امروز به نظر بنده یکی دیگر از کارکردهای مهم رسانه های سنتی روی آوردن به روزنامه نگاری راه حل گرا یا به اصطلاح Solutions oriented journalism است.

این ژانر از روزنامه گاری به ویژه برای کشورهای در حال توسعه مطرح می مي شود.

این سبک از روزنامه‏نگاری به عنوان یک مکتب روزنامه نگاری است که البته از قبل های دور وجود داشته، ولي بايد توجه داشت امروز هویت علمی پیدا کرده است.

به این معنا که در کنار پرداختن به معظلات و مسائل و مشکلات، نارسایی ها، فسادها، شکست ها و همچنين ناکامی ها که جزو وظایف رسانه ها است، به راه حل ها هم پرداخته مي شود.

به این معنا نیست که راه حل ها همه در دست رسانه ها است، بلکه پرداختن به راه حل ها از این طریق امکان پذیر است که رسانه ها بتوانند نخبگان را به ویژه نخبگان علمی را از حاشیه به متن بکشانند و همچنين آنها را به بحث و همچنين گفت و همچنين گو، اظهار نظر و همچنين ارائه راه حل ترغیب کنند.

برای اینکه معظلات و مسائل و مشکلات امروز آنقدر پیچیده است که حتی در صورتي که مدیران کشور به مقدار و اندازه کافی کارآمد باشند به تنهایی از پس حل آنها برنمی آیند.

بنابراین به ظرفیت سازی و همچنين کمک فکری نیاز دارند تا بتوانند دیدگاه ها، نظرها و همچنين راه های گوناگون را از زبان کارشناسان برای برون‏رفت از شرایط موجود به جامعه تزریق کنند و همچنين این نقطه نظرهای کارشناسانه را در برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی ها و همچنين سیاستگذاری ها دخالت دهند و همچنين از این دیدگاه های راه حل گشا بهره بري و استفاده کنند.

پرداختن به راه حل ها چند فایده دارد.

یکی این است که به حکومت و همچنين حاکمیت کمک می کند برای اینکه بتوانند معظلات و مسائل و مشکلات شهروندان و مردم شهر را حل کنند و همچنين باری از روی دوش شهروندان و مردم شهر برداشته مي شود.

نقطه دوم تولید آگاهی در جامعه برای عموم شهروندان و مردم شهر است که بدانند ریشه معظلات و مسائل و مشکلات کجاست.

برای مثال آیا حکومت در به جود آمدن این وضعیت مقصر است؟ چقدر کم کاری کرده است؟ آیا می تواند راه برون رفت را نشان دهد؟ با چه ظرفیت و همچنين توانایی هایی؟ یا اینکه نه معظلات و مسائل و مشکلات از جای دیگری نشات می گیرد.

این وجه رسانه ای ماجراست.

باید به این نقطه هم توجه کنیم که ظرفیت های غیرفعال در رسانه ها زیاد است که می قدرت از آن هم بهره گرفت.

برای این کار باید به سمت تقویت روزنامه نگاری حرفه ای روی آورد.

شهروندان و مردم شهر باید احساس کنند که دولتی دارند که برای آنها پدری می کند.

این پدری کردن به منزله این است که به ویژه در هنگامه بحران متقاعد شوند که حکومت به هوش، به گوش و همچنين قدرت مند است، برای حل مشکل در میدان حضور دارد.

در لحظه و همچنين به موقع تصمیم گیری و همچنين اقدام می کند.

بنابراین در این شرایط کار رسانه‏ و همچنين روزنامه نگاری نقد کردن صرف نیست، بلکه در کنار نقد و همچنين چالش با معظلات و مسائل و مشکلات باید به راه حل ها و همچنين چگونگی برون رفت از آنها هم پرداخته مي شود.

منبع: آرمان/ آسو محمدی/۲۵ آذر ۹۷
کلید واژه ها: رسانه – اجتماعی – اقتصادی – شرایط – دانشگاه علامه طباطبایی – بحران – جامعه – افزایش – شبکه های ماهواره ای – امید – ارتباطات – شبکه های ماهواره – امروز – علامه طباطبایی – دانشگاه علامه – اضطراب – افزایش امنیت – سیاسی – سنتی – شبکه – طباطبایی – شهروندان و مردم شهر – روان – ماهواره – دانشگاه – نشريات و مطبوعات – اطلاعات – مدیریت – سرگرمی – انفجار

منبع

حکومت رسانه راه حل گرا می خواهد در تاریخ ۱۷ December 2018 | 1:48 pm منتشر شده است

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

مافیای مسکن؛مشوقان خرید ملک در ترکیه

مافیای مسکن؛مشوقان خرید ملک در ترکیه |مافیای مسکن؛مشوقان خرید ملک در ترکیه از اس پی …