خانه / دسته‌بندی نشده / خانواده در سینمای امروز جایی ندارد

خانواده در سینمای امروز جایی ندارد

خانواده در سینمای امروز جایی ندارد

|خانواده در سینمای امروز جایی ندارد از اس پی سیتی|

متاسفانه در سینمای امروز دیگر خانواده آن هم جایگاه قبل را ندارد، برای همین هم امید را کمتر در فیلم های سینمایی می قدرت دید.

– علی غفاری، کارگردان سینما و همچنين تلویزیون، در گفت وگو با خبرگزاری حوزه” در مورد جایگاه خانواده در سینمای ایران اظهار کرد: خانواده در سینمای امروز نابود شده است و همچنين هیچ شأن و همچنين اعتباری برای آن هم قائل نیستیم تا بخواهیم در مورد آن هم سخن بگوییم.

این شرایط سبب شده در اکثر فیلم های ایرانی خانواده ها از هم گسیخته و همچنين پرخاشگر ترسیم شوند و همچنين وضعیت به گونه ای پیش می رود که حتی من به عنوان فیلمساز آرزو دارم فیلمی مانند مادر مرحوم علی حاتمی مجدداً در سینما نمایش داده مي شود.

وی افزود: در دهه ۶۰ و همچنين ۷۰ فیلم هایی تولید می شد که خانواده ها را به سینما می کشاند زیرا رویکرد سفارشی در سینما حاکم نبود و همچنين جو جامعه ساخت و همچنين تماشای چنین موضوعاتی را اقتضا می کرد.

شاید بپرسید چرا دیگر جامعه نیازمند این قبیل آثار نیست؟ در مورد این موضوع می قدرت گفت که مسئولان و همچنين سیاست گذاران سینما نتوانسته اند از عهده مسئولیتی که بر دوش آن هم هاست بربیایند و همچنين فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و همچنين ماهواره ای به این بی تدبیری دامن زده است.

کارگردان فیلم سینمایی استرداد تأکید کرد: وقتی شبکه های ماهواره ای اقدام به پخش سریال های ترکیه ای همراه با دوبله فارسی کردند، بسیاری از کارشناسان هشدار دادند برای مقابله با این هجمه، تنها و فقط تخطئه این تولیدات کافی نیست زیرا قرار نیست مخاطبان هر چه مدیران گفته اند را بپذیرند، بلکه ضروری است آثار متنوعی تولید مي شود تا دیگر مخاطب نیازی به تماشای شبکه های ماهواره ای نداشته باشند، ولي بايد توجه داشت تنها کاری که در این زمینه انجام شده این است تماشای ماهواره را نفی کرده ایم و همچنين راه را برای جذب مخاطبان به این برنامه جذاب و جالب و خوب ها باز گذاشته ایم.

این فیلم ساز ادامه داد: در فیلم های دهه های پیش خانواده با نگاهی فراتر از شکل مرسوم آن هم ترسیم می شد و همچنين گاهی حتی مفهوم خانواده به محله تسری پیدا می کرد.

برای مثال فیلم پدربزرگ ساخته مجید قاری زاده را می قدرت ذکر کرد.

این فیلم به معظلات و مسائل و مشکلات پدر بزرگی اشاره دارد و همچنين در این میان فردی که بیش از پسر خانواده به فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن پدربزرگ است دوست و همچنين همسایه اوست، شاید چنین رویکردی سال شمسي هاست در سینما منسوخ شده، البته ممکن است معدود آثاری هم در این زمینه تولید شده باشد، ولي بايد توجه داشت این آثار گاهی به حدی ناپخته اند که مخاطب برای دیدن آن هم ها رغبتی ندارد.

سریال آیینه نمونه ای دیگر است که در دهه ۶۰ از سیما پخش می شد و همچنين تنها و فقط پيشامد جديد آن هم هم پرداختن به موضوع خانواده بود.

این مجموعه مخاطبان بسیاری داشت، ولي بايد توجه داشت امروزه به ندرت آثار تأثیرگذار با این مفاهیم تولید می مي شود.

این کارگردان با تأسف از رواج برخی رفتارهایی غیراخلاقی در جامعه اظهار کرد: حتماً تو هم با موضوعاتی مانند ازدواج سفید یا جشن طلاق برخورد کرده اید.

آیا این معضلات تا چند دهه پیش قابل تصور بود؟ ولي بايد توجه داشت وقتی چنین اتفاقاتی رواج می یابد، یعنی ما در فرهنگ سازی برای جامعه ناتوان بوده ایم.

وی با تأکید بر اینکه سینمای امروز عاری از قهرمان است و همچنين همین نگرش جامعه را به سمت از هم گسیختگی سوق داده است، گفت: وقتی قهرمان ها از فیلم های سینمایی رخت بربستند، اولین گام به سمت ناهنجاری های اجتماعی برداشته شد.

منظورم از قهرمان شکل اسطوره ای آن هم نیست، گاهی قهرمان داستان، پدر و همچنين مادری خواهند بود که حاضرند برای فرزندان خود همواره تلاش کنند ولي بايد توجه داشت متأسفانه چنین خانواده ای در محصولات نمایشی ترسیم نمی مي شود و همچنين این موضوع عجیب است زیرا در کشور نهاد هایی وجود دارند که برای ترویج این مضامین بودجه های فراوانی دارند ولی نمود عینی در عملکرد آن هم ها وجود ندارد.

کارگردان سریال بچه مهندس اضافه کرد: فرهنگ حجاب یکی از مضامینی است که تأکید فراوانی روی آن هم صورت می گیرد و همچنين نهادهایی در کشور وجود دارند که وظیفه آن هم ها ترویج فرهنگ حجاب است، ولی سیاست گذاری های اشتباه در این زمینه سبب شده تا شاهد چنین وضعیتی در جامعه باشیم و همچنين فاصله حرف و همچنين عملمان در این زمینه تا این حد متغاير و متفاوت است.

متأسفانه جامعه را به سمت وضعیتی پیش برده ایم که جای اقلیت و همچنين اکثریت عوض شده است و همچنين قطعاً در این میان جوانان مقصر نیستند، زیرا آن هم ها براین باورند که نیاز است همرنگ جماعت شوند و همچنين برای این که خود را با مطابق و يکدست دیگران کنند با آن هم ها همراه می شوند.

غفاری ادامه داد: در قبل امکان پذیر نبود یک فرد را با کراوات در فیلم نشان دهیم یا در صورتي که قرار بود این فرد کراوات داشته باشد، حتماً باید نماد شخصیتی منفی می بود.

این اتفاق در مورد چادر هم رخ داد.

یعنی هر نقش متدین و همچنين مثبتی باید پوشش چادر داشته باشد.

این نگرش سبب شد تا اعتماد مخاطب از برنامه جذاب و جالب و خوب های تلویزیونی سلب مي شود و همچنين الگوسازی رسانه ای هم مقبول واقع نشود.

وی در پاسخ به این مطلب که رویکرد پرخاشگری به بهانه واقع نگری انجام می مي شود، گفت: در این زمینه نباید خودمان را فریب دهیم زیرا همه می دانیم سینما رؤیاپرداز است و همچنين خیال پردازی از رسالت های سینماست، حتی گاهی این ویژگی به برخی کشورها کمک کرده تا معضلاتشان را حل کنند.

در صورتي که سینما به مسیر مناسب هدایت مي شود، بعد از طی یک پروسه زمانی اتفاقات خوبی به وقوع خواهد پیوست، ولي بايد توجه داشت در حال حاضر تحقق این امر میسر نیست.

وی در پایان این گفت وگو تأکید کرد: دوگانگی یکی از معضلاتی است که در مباحث اجتماعی شاهد آنیم در تلویزیون گونه ای از نگرش و همچنين رفتار رایج است و همچنين در سینما شاخص هایی دیگر مطرح است و همچنين این پيشامد جديد سبب ایجاد دوگانگی در میان مخاطبان می مي شود و همچنين سیاست گذاری منسجم بهترین راه حل برای رهایی از معضلات موجود است و همچنين باید صاحبان فن آن هم را ارزیابی کنند.

کلید واژه ها: خانواده – سینما – فیلم – شبکه های ماهواره ای – شبکه های ماهواره – ماهواره – مخاطب – امروز – تولید – سریال های ترکیه ای – کارگردان – شبکه های اجتماعی – فیلم های سینمایی – فیلم های ایرانی – شبکه – سینمای ایران – فیلم سینمایی – دوبله فارسی – سریال – ایران – جامعه – علی حاتمی – خبرگزاری – اجتماعی – پرخاشگر – مسئولان – برنامه جذاب و جالب و خوب – سفارشی – مدیران – ایرانی

منبع

خانواده در سینمای امروز جایی ندارد در تاریخ ۲۱ August 2019 | 6:03 am منتشر شده است

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چگونه می قدرت از خروج ارز برای خرید منزل و خانه در خارج جلوگیری کرد؟

چگونه می قدرت از خروج ارز برای خرید منزل و خانه در خارج جلوگیری کرد؟ …